lördag 24 november 2018

Carpe diem

Fånga dagen. Hatar alla såna klokord som folk smäller upp på sina väggar bara av farten. Ska en ha klokord så ska det vara sånt som en verkligen tycker och vill följa, tycker jag. "Live, love, laugh" skriver en del som verkar som de mest olyckliga, eller inte skriver men sätter upp på sin vägg. "KITCHEN" skriver en del informativt på sin köksvägg. Käckt då....men ganska onödigt i mina ögon. En ser ju om en är i ett kök.
Eller "LYCKA". I träbokstäver. "KÄRLEK". "FAMILJ". Jätteviktiga ord, men som tappar sin innebörd när man så slentrianmässigt smäller upp dem överallt.

Jaja, var och en gör som hen vill. Jag har min tanke kring det, andra har sin. Kommer jag till ett hem som har såna ord lite här och var så säger jag inget. Jag tänker att de kanske tycker att det är fint, och så är det bra med det.

I alla fall, idag vet jag inte om vi har fångat dagen eller ej. Det beror på hur man ser det.

Jag vaknade vid halv nio, för Wilmer och Bröli gjorde mig uppmärksam på att nu var det dags att gå ut. Så jag gick upp och släppte ut dem, och gick också ut själv för att släppa ut hönsen. Från hönshuset hörde jag Junior (Stef-Anns son som är på pricken lik sin far till utseendet...) gala med sin dova röst. Jag öppnade dörren och gick in igen och la mig under täcket och kollade på mobilen vad som hänt på sociala medier under natten. Inte så mycket.

Sen somnade jag igen. I typ tre timmar. Andreas sov som en gris. Jag vet att jag halvvaknade ibland och sa till honom att det nog var bäst att han vaknade för annars kan han inte sova nästa natt (jag själv har ju inte det problemet såatte...).

Men när vi väl gick upp vid halv ett eller ett eller så, så insåg vi att det inte var så stor mening med att äta frukost och klä på sig och så. Så iklädda nattsärk respektive morgonrock, åt vi brunch - gulaschsoppa från igår. Med brödpinnar från nån annan helg. Och vin.

Sen bäddade Andreas sängen (onödigt kanske, men så blev det) och jag kokade apelsinkräm. Och så fotade jag i gästrummet. Det var ju Black Friday igår, men jag köpte inget alls (jo, en grej som min påg ville köpa i julklapp till någon men som han inte kunde beställa pga under 18 år så han swishade pengar till mig och så beställde jag). Men i förrgår hämtade Andreas och pågen hem en grej som jag fått helt gratis på en "geochfå"-sida på FB - ett superfint skåp! Gulligt av dem eftersom det visade sig vara tungt som bly (inga spånskivor här inte..) och båda är lite handikappade just nu. Men kolla här vilket skåp!! När jag tog mig an det visste jag inte ens var jag skulle ha det, men jag var tvungen att ha det kände jag ändå. Så det blev en liten rockad här hemma - en hylla fick flytta till pågens rum (trots protester från nämnde påg), skrivbordet i gästrummet fick flytta till hyllans plats, och skåpet fick ställas där skrivbordet stod förut. Alltså FÅR en såhär fina grejer så tar en dem, oavsett plats. Så är det bara. För kolla här:






Ja, ni ser. Blyinfattningar och allt. Helt gratis! Vem kan leva utan?
Och i gästrummet blev ju skåpet superbra tyckte jag.


Gårkvällens middag måste jag ju skriva om också så jag kommer ihåg. Jag hade bakat bröd som skulle bli skålar till soppa. Jag hittade ett bra recept som jag gjorde till mitt, och såhär blev det:


BRÖDSKÅLAR (eller frallor eller vad du vill)

50 g jäst
6 dl vatten (rumsvarmt)
3 tsk salt
2 msk rapsolja
16½ dl vetemjöl special

Till pensling:
1 äggvita
1 msk vatten


Smula jästen i bunken. Häll på vattnet och blanda så jästen löser sig. Häll i salt och rapsolja, och tillsätt mjölet. Bearbeta degen i några minuter. Låt jäsa i 45 minuter i bunken, under duk.

Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp degen på bordet, tillsätt mer mjöl om det behövs (men inte mer än vad som absolut behövs). Dela degen i åtta delar, trilla varje bit till en rund bulle. Lägg fyra på varje plåt, låt jäsa under bakduk i 45 minuter.
Vispa ihop äggvita och vatten. Pensla bullarna och ställ in dem i den varma ugnen (ungefär i mitten eller strax under). Låt grädda i en kvart. Ta ut bullarna, pensla en gång till, och så in igen i ca 10 minuter eller tills de fått fin färg.
Ta ut och lägg på ett galler att svalna, utan bakduk. 


De här bröden använde jag sen till soppskålar. Soppan var gulaschsoppa, se recept HÄR.
Bröden var helt avsvalnade när jag skar av ett lock och sen gröpte ur innehållet så "väggarna" blev typ en centimeter tjocka. Sen fyllde jag brödet med soppa, klickade på lite creme fraiche och serverade med en bit stjälkselleri, och ett glas rött vin.





Den här soppan åt vi idag till brunch (utan brödskålar). Med vin. I nattsärk respektive morgonrock. 





Ja, och sen har dagen gått i lättjans tecken. Vi satte oss på eftermiddagen och tittade på "Låt den rätte komma in" på sfanytime. Framåt eftermiddagen tog vi lite romåcola respektive öl. Åt apelsinkräm..(se recept HÄR)


Jo, men jag ville visa ett par finheter till från mitt hem. Till att börja med min amaryllis som jag nog visat förut. Jag var ju glad för att den hade TRE knoppar istället för två, som de andra på ICA hade när jag köpte den.
Nu har den visat sig vara en superamaryllis. Sist jag räknade var det NITTON knoppar!! Kolla bara!!


Är den dopad?? Måste köpa fler vita amaryllisar innan jul, men vågar inte ens hoppas på att någon kommer i närheten av den här.


Och så häromdan, så var min fina vän Annsofie här (tror att jag skrev om det).
Hon är så händig, Annsofie. Hon fäller träd och målar hus och fixar värsta finaste trädgårdar och så. Och så kan hon göra dörrkransar. Det hade hon gjort, och även en till mig! Kolla bara! 




Ja, den fick jag till skänks. Jag blir glad varje gång jag ska gå in och ser den.


Så sammanfattat: ändå en väldigt fin vecka. Och en fin lördag. Även om allt inte är guld och gröna skogar, låt er inte luras.

Jag har förresten kommit oväntat långt i julklappsinköp och planerande. Jag går in extra hårt i år för att hitta hållbara julklappar med stor tanke bakom. Och än så länge är jag så himla nöjd. Såklart finns även begagnade saker bland paketen.
Och skulle jag inte hitta någon bra julklapp till någon så struntar jag hellre i det och ger nåt när jag kommer på nåt som verkligen är fint och genomtänkt och hållbart. Om det så är i mars.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar