onsdag 14 november 2018

Bröd och blommor

Igår visade jag ju en bild på ett lite (till synes) småtrist bröd.
Men idag var det inte trist när jag testade till frukost!

Det är en filmjölkslimpa med frön och nötter och frukt. Men inte vilken limpa som helst, utan en superdupersaftig sak! Hemligheten är skållning.
Det tar som sagt ett par dygn från att man börjar tills att man kan äta brödet. Men det är det värt! För själva jobbet man lägger ner tar inte mycket tid alls. 



Såhär gjorde jag det:

FILMJÖLKSLIMPA MED FRÖN, FRUKT OCH NÖTTER (2 limpor)


2 dl vetekross
2 dl rågkross
2 dl solroskärnor
1 dl linfrön

3 tsk salt
7 dl kokande vatten

Blanda allt torrt, häll i vattnet i bunken och rör om ordentligt så allt blandar sig. Sätt plastfolie över och låt stå framme på köksbänken över natten.
Nästa dag:

1 l filmjölk

1½ dl mörk sirap
2-3 dl torkade aprikoser
4-5 dl hasselnötter
5 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk bikarbonat


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda fil och sirap i en stor bunke (en väldigt stor bunke, om du inte har halverat receptet till en limpa!).
Grovhacka aprikoser och hasselnötter, och blanda dem med mjöl, bakpulver och bikarbonat.
Häll i mjölblandningen i filen, och tillsätt även det som skållades dagen innan. Rör ihop noga till en tjock smet.
Klä två brödformar (stora, ca 1½ liter) med bakplåtspapper. Fördela smeten i dem. Strö över solroskärnor eller några andra frön som du gillar. Ställ in i nedre delen av ugnen, och låt grädda i ca 75 minuter. Titta till på slutet så det inte blir bränt, i så fall kan du lägga över lite ugnsfolie och låta stå tiden ut.

Låt bröden svalna i sina formar lite, men sen kan du lägga dem på ett galler utan bakduk så svalnar de färdigt.

Sen ska du helst vänta till dagen efter med att äta brödet (du kan ju lägga en handduk över under natten).

Det här brödet blir så himla saftigt! Testa! 



(Linslusen Wilmer kom med på bild där :))



I nattas kunde jag inte sova och då kom jag på att jag vill baka mer matbröd framöver. Jag själv äter inte så mycket bröd, men både sambon och sonen gör. Och bröd som man köper är både dyrt och ofta med tillsatser. Dessutom är det ju kul att baka, och det doftar gott hemma :). Så jag får ta mig i kragen.



Igår glömde jag förresten att visa hur fina blommor jag fick av min vän A!






Den flitiga läsaren av Lantlollabloggen vet ju hur glad jag blir av blommor. Och den här färgen...den får mig att tänka på pappa. Den där mörkröda färgen på blommor älskade han! Och det gör jag med. Nu står buketten och pryder köksbordet :).

På tal om blommor så brukar jag köpa vita amaryllisar till julen varje år. Vi har inte så jättemycket julpynt annars. Lite grann, men inte så mycket. Men just amaryllisar och andra julblommor gör så mycket för julstämningen!
Årets första amaryllis köpte jag på ICA. De hade två knoppar allihop - utom den här, som har tre! Så den tog jag :). Nu står den här bredvid mig i fönstret, vid min dator, och växer så det knakar och påminner om att det närmar sig jul!
Längre fram ska jag pynta krukan lite också med mossa och så. Men tills vidare får den vara au naturelle :). 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar