tisdag 13 november 2018

Ny vänskap, Smörgåstårtans dag samt finbröd in the making

Idag var en bra dag, det kände jag genast när jag vaknade på morgonen.
En av anledningarna var att jag upptäckte för några dagar sen att det faktiskt är Smörgåstårtans dag idag, så igår kväll förberedde jag en smörgåstårta - jag gjorde röror och satte ihop bottnarna, för att låta smörgåstårtan stå och gosa till sig i kylen över natten. Och idag skulle jag få garnera den! Det som är så roligt!
När det smörgåstårta tycker jag verkligen inte att less is more. MORE is more, tycker jag då. Det ska vara så mycket gott på som bara får plats, och så lite till. Då blir tårtan perfekt!

Så på förmiddagen fixade jag smörgåstårtan. Och jag ville bli klar i tid, för vid halv elva skulle jag få besök av A. Henne har jag faktiskt aldrig träffat tidigare såhär över en fika. Vi har inte känt varandra speciellt länge, men hon är en jättefin person som det bara föll sig naturligt att börja prata med. Och idag skulle hon komma, och eftersom det sammanföll då med Smörgåstårtans dag så ville jag förstås bjuda på just det :).

Smörgåstårta är ju nåt som man gärna får improvisera med. Men den som vill ha lite tips och idéer kan titta HÄR. Där har jag steg-för-steg-fotograferat hur jag gör smörgåstårta som är nästan likadan som den jag gjorde idag! 



Ja, vi blev mätta, och vi hade roligt (eller JAG hade roligt, A får ju tala för sig själv :D).
Och tiden flög iväg, tre timmar gick jättefort!
Sen sov jag gott ett bra tag....

Men så ikväll har jag gräddat bröd. Det är inget direkt snabb-bakat bröd - från att en börjar och tills en kan sätta tänderna i en smörgås så tar det ett par dagar. Och brödet ser ju inte så roligt ut såhär vid första anblicken: 




Småtrist, eller hur?
Men imorgon ska ni få se, för då är det klart att äta. Jag började nämligen igår med det. 


Mer än så finns inte att rapportera från Lantlollan idag. Glad Smörgåstårtans dag på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar