söndag 11 november 2018

Det är som terapi

Att laga mat åt min familj varje dag (nästan) är terapi för mig, på många sätt. Det sätter mig i arbete, mat måste ju alla ha. Och det får mig att tänka - jag måste ju planera middagsmaten, måste se till att den handlas. Och så vill jag ju gärna dokumentera om jag orkar. Det är också terapi. Att liksom planera, påbörja och fullfölja alla stegen.
Men framför allt är det ju roligt när familjen är glad och tycker om mammis mat :). Nästan varje dag äts middagen tillsammans, vi som är hemma just den dagen. Varannan vecka är det ju oftast bara jag och Andreas, varannan vecka är även sonen med. Ibland på helgerna är även dottern med sambo här, då är mammi glad när alla är här samtidigt!

Idag har varit en tänkardag (se förra inlägget). Men även då känns det bra att stå där vid spisen och röra i grytorna. Det blir lite som meditation.

Idag lagade jag riktig husmanskost, men en rätt som jag nog faktiskt aldrig lagat förut av någon märklig anledning - nämligen pepparrotskött! Pepparrot är ju så vansinnigt gott tycker jag. Och så ett rejält långkok så det doftar i hela huset hela eftermiddagen. Perfekt!


PEPPARROTSKÖTT

900 g högrev

1 gul lök
1 morot
1 palsternacka
10 cm purjolök
ca 15 svartpepparkorn
1½ tsk salt

buljongen från köttkoket

2 dl grädde
4 msk smör
5 msk vetemjöl
2 msk saft från citron
5-6 msk riven pepparrot på tub (givetvis blir det minst lika gott med färskriven!)
salt, vitpeppar, hackad persilja



Putsa köttet och skär i ca 2 cm stora bitar. Lägg i en gryta och häll i vatten så det täcker plus lite till. Koka upp, skumma av och ha i rotfrukterna (hackade i grova bitar), pepparkornen och salt.
Låt puttra på medelvärme i ett par timmar.
När köttet är mört, silar du bort buljongen. Men inte ner i vasken, utan ner i en kastrull/bunke och spara den!
Plocka ur köttet från rotfrukterna (gör inget om lite bitar av rotfrukterna kommer med), ställ åt sidan.

Såsen gör du som en vanlig bottenredd sås - smält smöret, låt det inte brynas utan ha i mjölet så fort smöret smält. Vispa ordentligt, och häll sedan i buljongen lite åt gången så såsen blir lagom tjock. Tillsätt även grädden. Låt puttra på svag värme ett par minuter, och smaksätt sen med citron, pepparrot, salt, vitpeppar och persilja. Smaka av! Kanske vill du ha lite mer citron eller lite mer pepparrot i? Lite mer salt? Smaka av är grejen.

Sen lägger du i köttet och så är det klart.

Till det serverade jag kokt potatis och kokta grönsaker (morot, blomkål och haricots verts). Och lite mer persilja.

Konstigt att jag inte har gjort det här förut. Men det var inte sista gången! :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar