onsdag 3 oktober 2012

Lättlagat

Många tycker att det är ett elände att komma hem på eftermiddagen och hinna laga middag. Det verkar ibland som att det är det jobbigaste på hela dan!
För mig är det jättekonstigt. Det är väl då det roliga börjar, tänker jag? :) För oavsett hur roligt jag har haft på jobbet (och det har jag, även när jag jobbat hemifrån på heltid under långa perioder, ensamstående med två barn i en period) så har jag ändå njutit när jag väl kommit hem. Speciellt när barnen då varit hemma! Att kunna ta på sig sköna hemmakläder och ett par varma sockar, greja i köket medan jag pratar med barnen, får höra hur deras dag varit, vad de gjort, hur de mår... Och bara en liten stund senare kunna sätta sig till bords med god, hemmalagad mat. För mig är det avslappning och inte ett dugg besvärligt.
 
För man behöver ju inte laga en komplicerad trerätters (om man inte vill :)). Det finns jättemånga finfina rätter man kan laga som inte tar lång tid eller mycket arbete alls! Igår gjorde jag nog den ultimata snabbmaten - fläskpannkaka. Gott, hyfsat nyttigt (speciellt om man öser på lite med antalet ägg), snabbt som attan, minimal arbetsinsats, gott att värma dagen efter som matlåda, billigt...ja, finns det några nackdelar överhuvudtaget med fläskpannkaka? :)
Jag gör alltid den med dubbla antalet ägg jämfört med vad som brukar stå i recepten. Och så har jag bacon i istället för rimmat fläsk. Jag sätter på ugnen på 225, skär baconet i småbitar och sprider ut i långpannan, in med det i ugnen. Så vispar jag ihop smeten, det tar ju bara ett par minuter. En liten stund senare tar jag ut långpannan, river isär de ihopklibbade baconbitarna med ett par gafflar och ser till så hela pannan är insmord med baconfett. Så på med smeten och in i ugnen i ungefär 20 minuter. Då hinner man lätt plocka undan, riva morötter och duka, och till och med sätta sig och slösurfa en stund :).
 
Idag gjorde jag en annan sån där snabbmatsrätt - en krämig potatis- och purjolökssoppa!
Jag hackar purjolök, skalar och skär potatis i skivor. I med allt i en gryta, i med vatten så det knappt täcker, salta, koka i kanske 10 minuter tills potatisen är nästan mjuk. Då häller jag i en liten burk creme fraiche, och medan potatisen och purjolöken kokat har jag stekt bacon som jag först hackat. Det har jag också i tillsammans med creme fraichen. Salta, peppra, smaka av. Klart!

 
Vad har ni för snabbmatstips? Det ska vara gott, hyfsat billigt, ta mindre än en halvtimme att fixa, och vara hyfsat nyttigt. Tips?
 
 
Om en timme är det Bonde söker fru igen. Heja Liselott och Bengt! Det är vad jag har att säga om det såhär långt.

8 kommentarer:

  1. jag är som du där, njuter av att stå i köket efter en dag på jobbet. Att hacka, skölja, koka, steka.
    Väldigt få gånger jag känner att nej jag orkar inte, det händer men väldigt sällan.
    Snabbmatstips. Hm lax faktiskt.
    Nyttig snabbmat: http://lena-makeaheadfood.blogspot.se/search/label/Vardagsmat?updated-max=2012-08-08T09:55:00-07:00&max-results=20&start=11&by-date=false

    eller pasta med tomatsås med fetaostströssel.
    http://lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/06/pasta-med-hemkokt-tomatsas-och.html

    eller torsk och potatis i foliepaket.
    http://lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/07/torsk-potatis-i-foliepaket-med-vitlok.html


    Ska göra din soppa någon dag, för det var länge sen jag åt :)

    SvaraRadera
  2. lyckades inte alls få dem som länkar ....

    SvaraRadera
  3. Nä, länkarna blev inte så fina, men jag har ju länkat till din blogg ett par gånger förut och gör gärna det fler gånger - där hittar man dem lätt! :)

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra Pasta och skinkgratäng
    Färsk pasta jag brukar göra det på tortelini fylld m mozarella och soltorkad tomat. Koka pastan, häll i en smord form. Häll på en burk creme fraiche med soltorkad tomat och fetaost (färdig) en påse riven mozarella och ev lite grädde, lägg i strimlad skinka eller bacon eller nått det går säkert med grilla kyckling osv oxå! Rör om. Någon gång har jag haft i gratängkräm oxå det är nån ny typ creme fraiche fast ändå inte... Finns i kyldisken. In i ugnen, på ca 225 grader i 20 minuter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag helt har missat det här svaret! Det där måste jag testa.. Tack för tipset!

      Radera
  5. Härligt att höra det finns fler som jag. :) I tider när många köper dyra och onyttiga halvfabrikat, för att det tar för lång tid att laga riktig mat. Heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig också! :) Jag vill gärna vara med och sprida budskapet - matlagning behöver inte vara krånglig och trist!

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera