fredag 2 maj 2014

Gammalt och nytt

Det här med heminredning...alltså, jag gillar att göra fint hemma. Men vad som är fint är ju vääääääldigt mycket en smaksak :). Och jag är inte typen som gillar att bo i en heminredningstidning.

Vårt hem är allt annat än en heminredningstidning. Men nästan varenda grej har en historia. Det finns en förklaring till varför just den grejen finns där. Sen om det inte alltid matchar och passar så himla bra, det är en annan sak ;). 


Jag ska visa ett par grejer som jag gillar extra mycket här hemma just nu. 


Brickan på vardagsrumsbordet. Själva brickan köpte jag på Jysk av alla ställen. Det var när jag låg på sjukhus i vintras. Det var bara nån vecka efter att jag fått min stroke. Andreas och barnen (inklusive Albert) kom och hälsade på, och vi drog iväg från avdelningen som jag var less på och åkte och käkade pizza. Sen en tur till Jysk, för jag hade ett presentkort dit. Då köpte jag bl a den här brickan.
De två färgglada ljuslyktorna fick jag av Petter i julklapp ett år. Det fanns även en turkos, men den har spruckit och slängts. Den tredje, en Orrefors-ljuslykta, fick jag också av Petter. De hade loppis på skolan, och med sina surt förvärvade små slantar hade han köpt den här lyktan till sin gamla mor <3. Min påg.....

Hjärtat vet jag faktiskt inte var det kommer ifrån. Tändsticksasken har jag fått av mina barn. Och vasen är ett loppisfynd. Grenarna i är äppelkvistar från vår trädgård :). 


Under har jag förresten en virkad duk, som ni ser. Den hängde med i någon auktionslåda som jag köpte. Fin, tycker jag! Virkad duk är tantigt, säger många. Men jag är ju tant, så det passar. 


Mitt cementägg!
Höns är ju mig väldigt kära. Det här ägget köpte jag på en rolig och fin liten butik som heter Hilda Matilda, som finns här i närheten. De gör jättefina cementgjutningar själva, plus en massa annat roligt, både gammalt och nytt.
Det här ägget har man gjort decoupage på, i form av en tupp som ser ut som vår förra tupp, Tulle.
Krukan i bakgrunden gillar jag också, och tycker att den passar ihop med ägget. Krukan köpte jag på Estenbergaboden i Gullspång en gång. Den butiken var fantastisk, men har tyvärr lagt ner nu.

Duken under är från en auktionslåda. Ingen i familjen gillar den, förutom jag :). Jag tycker att den är så ful så den blir fin. 



Här syns duken lite bättre. Fulsnygg, tycker jag som sagt. FUL, säger familjen. Men jag bestämmer.


Pelargoner!! Åh, jag älskar pelargoner. Egentligen mest Mårbackapelargon, men den här vita var så fin så den fick följa med hem från Granngården häromsistens.
Krukan ser ut att vara från 1800-talets mitt, men den har jag köpt för kanske 15 år sen på ICA Maxi i Kristinehamn :). 



Och så min lilla pudel. Min gapstare. Hon älskar att ligga på pläden på soffans ryggstöd och titta på sin mammi när mammi sitter vid datorn.
Och sofforna! Helt vanliga IKEAs Eketorp, men åh så jag älskar dem!

Ja, det var lite glimtar från vårt hem. Ingen heminredningsbutik, som sagt - men det bästa stället på jorden för mig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar