lördag 17 maj 2014

Kycklingnuggets med ugnsrostad färskpotatis

Ja, ni har väl märkt att den svenska färskpotatisen har kommit till affärerna? Inte så jättebillig än, men 29 kr/kg är ändå överkomligt tänkte vi idag och tjackade upp oss på nåt kilo. 

Egentligen vill jag ha mina första svenska färskpotatisar kokta med dill, och så med en klick smör på. Men det passade inte riktigt till kvällens middag, kände jag - så istället fick det bli ugnsrostade potatisar till mina hemmagjorda kycklingnuggets.

Jag gillar egentligen McDonalds nuggets också. Men bara om man inte tänker på vad det är i. För det är ju inte direkt finaste filéerna de mosar ner där, kan jag föreställa mig :/.
Men i mina egna nuggets var det verkligen finaste filéerna :). Jag gjorde dock ett misstag - när jag hade stekt/friterat dem, la jag dem i en form i ugnen bredvid potatisen. Men för att inte få alltför brända små nuggets så la jag på ugnsfolie. Vilket gjorde att nuggetsarna inte var så krispiga längre när vi väl skulle äta, utan ganska mjuka. Men jättegoda ändå, och nästa gång vet jag precis hur jag ska göra :).

De här potatisarna förresten, dem måste ni testa till grillat också. SJUKT gott! Gör såhär:
Välj ganska små färskpotatisar. Skölj dem noga.
Smält en rejäl klick smör, kanske 40-50 gram. Pressa i ett par vitlöksklyftor. Häll över potatisen som ligger i en långpanna. På med svartpeppar och flingsalt, rör om med händerna så det blir ordentligt blandat, och så har du på färsk timjan - jag brukar lägga på hela kvistar som de är.
In i ugnen, 225 grader. Potatisen tar ungefär en halvtimme lite drygt, så då har man tid att göra nuggetsarna.

Jag skar kycklingfiléer i lagom stora bitar, kanske 4-5 bitar av varje filé. Panera - doppa först i vetemjöl, sen i vispat ägg, och till sist i pankoströbröd. Salta gärna i mjölet och i ströbrödet innan.

Sen värmer du upp en stekpanna ordentligt, har i rejält med rapsolja, och så steker/friterar du några bitar åt gången. Inte för många på en gång.
Sen la jag dem allt eftersom i en form i ugnen, men skippa som sagt folien :).

Till det här är det såklart gott med grönsaker, och med olika dipsåser. Vi hade bearnaise, sweet chili, och så vanlig creme fraiche som man kan salta och peppra. 



2 kommentarer:

  1. Hej du, det här såg gott ut, har aldrig ätit nugets så det här ska jag pröva med klyftpotatis. Jag har 2 gamla bloggar om du vill se och läsa, tryck bara på Hönemora så kommer dom upp. Slutade att blogga då jag kände att det blev en börda och ett tvång. Katarina.

    SvaraRadera
  2. Det ska vara kul att blogga, annars kvittar det!
    Jag ska läsa dina bloggar. Tack för tipset :)

    SvaraRadera