lördag 3 maj 2014

Jag tänkte göra en favorit i repris

till middag idag - nämligen pulled pork i pitabröd.
Men väldigt sent igår kväll upptäckte jag att jag hade glömt att lägga köttet i marinad nu igen. Så jag la ner projektet innan jag ens påbörjat det och ändrade dagens meny till egengjorda grillade hamburgare (som ju är en annan favorit i repris).
Sist orkade jag inte baka egna hamburgerbröd, och det orkade jag inte den här gången heller. Men brödet kvittade faktiskt, det var hamburgerbiffarna som fick all uppmärksamhet - SÅ satans goda är de!
Såhär görs de:

Nötfärs (från KRAV-ko, som bodde hela sitt liv på samma gård som vi - föddes här och dog här)
Salt

Svartpeppar

Det var allt! :) Men vilken smak.....

Jämför gärna med t ex Scans frysta hamburgare, innehållsförteckningen där. Såhär står det på Scans hemsida: "Svenskt nötkött, vatten, potatis, potatismjöl, potatisflingor, druvsocker, animaliskt protein av nöt, salt, kryddor, kryddextrakt".

Undrar vad det där "animaliskt protein av nöt" är för nåt?... Och de där potatisflingorna förhöjer ju kanske inte direkt smaken. Jag gillar Scan annars, men nog blir det godast hemmagjort. 



2 kommentarer:

  1. Till riktig fin god färs behövs inte mer än salt och peppar. Åt en riktigt god hamburgare i en liten "matkiosk" i Danmark för 10 år sedan. Inget massa trams, bara oerhört god nötfärs, salt och svartpeppar. Gott och saftigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, precis! En riktigt bra färs från ett djur som sluppit bli stressat smakar gott i sig. Man önskar att fler finge smaka! :)

      Radera