torsdag 1 maj 2014

Sköna maj, välkommen!

Sköna maj kom med snö och rusk. Inte hemma hos oss, dock - men i många andra delar av landet.
Här vaknade jag till solsken, men ingen direkt värme. "Det är ingen värme i skuggan", som en bekant till mig alltid sa.

Andreas kom hem framåt morgonkvisten, efter att ha varit borta hela natten. Nej nej, inte springer han på krogen inte - han springer i skogen! Eller jag vet inte om det var så mycket skog just i nattas. Men det var nån fågel som skulle skådas i Västmanland nånstans, och det skulle tydligen göras nattetid.
Men han kom hem vid nio, påstod att han inte alls var trött, och däckade sen, ljudligt snarkande, i sängen :).
Jag gick upp men gick och la mig igen vid tolv. Klockan var nästan två när jag vaknade igen, och då sov Andreas fortfarande.

Men sen blev det aktivitet! Vi åkte och veckohandlade, och sen åkte vi på vårmarknaden i Mariestad. Jag köpte inte så värst mycket. Marknadsnougat till min lille påg som han ska få till fredagsgodis imorgon, och så kunde vi inte motstå doften från alla donutsvagnar.
Så det blev fika när vi kom hem! Ute, för då hade det blivit en aning varmare. 





Middagen blev fantastiskt fin. Vi grillade igen, den här gången fläskytterfilé som jag lagt i marinad innan vi åkte på marknad.
Till det en potatissallad som är grymt god. Receptet hittar du HÄR. Det finns ju färskpotatis i affären nu (utrikisk men ändå), det använde jag till salladen.
Och så lite persiljesmör som var över från förra grillningen. Och så äta utomhus...åh så härligt! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar