onsdag 21 maj 2014

Vardagsmat

Det var ju det här med halv- och helfabrikat.
Mina barn (speciellt sonen) har alltid mest gillat Mamma Scans köttbullar. Mamma Lantlollans har inte alls fallit i lika god jord.
Jag skulle egentligen vilja bli flitigare med att göra stora lass med köttbullar och frysa in! De görs ju plättlätt i ugnen, jag står aldrig och steker dem i stekpanna - har inte gjort på flera år. De blir minst lika goda i ugnen, plus att man slipper oset och jobbet. Bara fördelar alltså :).

Men idag fick Mamma Scan rycka in, när det vankades köttbullar i gräddsås, med potatismos och smörslungade morötter.
Moset gjorde jag förstås själv. Pulvermos är oerhört läskigt, om man frågar mig. Men det är det delade meningar om här i familjen...fast så länge jag lagar maten så blir det inget pulvermos, bara om jag vill vara extra snäll nån gång ;)

Smörslungade morötter är en gammal klassiker som jag tycker att ni ska testa om ni inte har gjort det redan!
Man skalar bara önskat antal morötter, skär dem i slantar, kokar i saltat vatten tills de är mjuka (ca 5-10 minuter). Häller av vattnet, tillsätter en klick smör samt hackad persilja, rör runt, och så på med lite flingsalt. Klart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar