lördag 10 maj 2014

Inbakat och ihopmixat

Att baka in diverse saker i smördeg brukar oftast bli bra.
Idag bakade jag in både fläskytterfilé och kycklingfilé. 


Inbakat kött är ju inget nytt. Ibland fyller man ju köttet med ädelost eller nåt, men idag knorrade jag till det med fyllningen.
Jag började med att bryna köttet runtom. Under tiden blandade jag ihop en tub mjukädelost, en ask Creme Bonjour med vitlökssmak samt en bit Kvibille ädelost som jag smulade. Det var smidigt att vispa ihop det med elvispen så det blev en hyfsat jämn smet.

Sen saltade och pepprade jag köttet, skar ett snitt på längden, och fyllde med röran. Stängde, la köttet på en smördegsplatta, "slog in" det som ett paket, penslade med ägg och strödde över sesamfrön. In i ugnen, 200 grader tills smördegen fått fin färg och fläskytterfilén är 70 grader inuti.
Det hela serverades med sallad och en vitlökssås. ÅH så gott! 





-----------------------------

Jag måste erkänna en sak. Jag har fallit för reklamen.
Häromdan satt jag och fejsbokade lite. Då dök det upp en reklam från Siba - de sålde en smoothiemixer för en spottstyver.
Och jag föll! För jag tänkte att den kan ju Johanna få med sig när hon flyttar i sommar/höst - hon älskar smoothies och det är ju dessutom ett väldigt bra mellanmål om man inte hinner laga så mycket mat.
Risken fanns ju dock att det skulle vara rena skräpet, med tanke på priset. Så när jag idag hämtade ut paketet på posten och tog hem och skulle prova, var spänningen stor.
Men jädrars vilken bra maskin!
Min premiärsmoothie gjorde jag såhär:

Fruktig smoothie

1 banan
2 skivor ananas
3 små skivor vattenmelon
lite ananasjuice
fyll upp med Proviva Mango

Mixa ihop, drick!

Den blev VANSINNIGT god! :) Jag hade tänkt ha hallon i också, men det glömde jag. Det får bli nästa gång. Kanske redan om en stund :). 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar