torsdag 7 januari 2016

Ändrade middagsplaner

De låg där så fint i kylen, strömmingarna som jag förberedde i förmiddags. Vi skulle bara in till stan och kolla på Mio om de hade några fina dricksglas på rean.
Det hade de inte. Vi kollade på Dollarstore också men inte heller där hittade jag nåt jag gillade.
Så vi gick in på Coop för vi behövde lite grejor till morgondagens semlor. Och där hamnade vi vid "fulhyllan" (alltså hyllan där det finns sånt med kort datum, till nedsatt pris - bästa hyllan i varje affär :)). Där fanns finfina köttbullar, färdiga. Och vi insåg att vi var inte så sugna på strömming - vi var sugna på köttbullemackor!

Så det blev det, när vi kom hem. Andreas fick lägga sig och vila medan jag gjorde i ordning mackor och dukade. 





Och strömmingen, ja den lät vi förstås inte förfara. Dem stekte jag upp sen, och ska frysa in så finns de ju till en annan dag :). 




Strömmingen stekte jag medan jag hade en bulldeg på jäsning - här skulle bakas semlor inför morgondagens förmiddagsfika på jobbet!
Jag gillar ju de små minisemlorna som jag skrivit om förut. Men här kommer receptet igen:

SEMLEBULLAR  (24 minisemlor)

25 g jäst
75 g smör
3 dl mjölk (gärna standard)
3/4 dl socker
1 tsk mald kardemumma
½ tsk salt
8-9 dl vetemjöl special


Smula jästen i bunken. Värm mjölken till fingervarmt, lös jästen där i. Tillsätt socker, kardemumma och salt, och sedan smöret skuret i små tärningar. Blanda i mjöl medan maskinen går. Så mycket mjöl så degen släpper kanterna.
Låt jäsa i 30-40 minuter under bakduk. Baka ut till ca 25 små semlebullar. Låt jäsa på plåt i trekvart till under bakduk. Pensla med uppvispat ägg, grädda i 250 grader, ca 5 minuter eller tills de fått fin färg. Låt svalna under bakduk.




Vi blev sugna på att provsmaka, så jag gjorde några små pyttiga semlor till kvällens avsnitt (på Öppet Arkiv på SVT) av Svenska Hjärtan som vi fastnat i igen, för tredje gången :). 


Ja, såna är det som bjuds imorgon. Hoppas att de gillar semlor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar