tisdag 19 januari 2016

Mormors "vaniljwienerbullar"

När jag var liten bakade min mamma ofta de här bullarna. Jag tror att hon fått receptet av sin mamma, det är i alla fall ett recept som funnits så länge jag kan minnas.
Det är inga vanliga kanelbullar, och det är inga wienerbröd. Men det är något som känns mittemellan. De smakar gott av vanilj och florsocker, och de är hyfsat snabba att göra eftersom det bara är en jäsning.


MORMORS VANILJWIENERBULLAR (ca 20 st)

150 g smör
6 dl vetemjöl
50 g jäst

3/4 dl mjölk
2 ägg
2 msk socker

Fyllning:
100 g florsocker
100 g smör
3 tsk vaniljsocker


Noppa ihop smör och vetemjöl i en stor bunke. Värm mjölken till fingervärme och rör i jästen så den löser sig. Vispa ihop ägg och socker lätt i en skål.
Blanda ihop allt i bunken med smöret och vetemjölet, och arbeta ihop till en deg. Det går enkelt. 


Rör ihop ingredienserna till fyllningen. Jag använder elvisp, och så kör jag smöret i mikron i ca 10-15 sekunder så det blir riktigt mjukt innan jag vispar.

Kavla ut degen till en rektangel. Bred ut fyllningen på, rulla ihop från långsidan. Skär i ca 1-2 cm breda skivor. Lägg varje skiva i en bullform (jag rättade till varje bulle först så den blev rund och fin). Låt jäsa i 45 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader, ca 10 minuter kanske? I alla fall tills de har en fin färg.

Låt svalna under bakduk. Innan servering, pudra över florsocker. 





Precis när jag tagit ut första plåten ur ugnen, dök min påg upp från skolan, tidigare än väntat. Han var lite hängig i morse men åkte till skolan ändå. Nu kom han hem och visade sig ha nästan 39 graders feber! Stackarn...
Ett par bullar, ett glas iskall mjölk, samt ett par alvedon senare ligger han nu i soffan och sover.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar