fredag 15 januari 2016

Hej i kylan!

Det är så FRUKTANSVÄRT kallt, tyckte jag i morse när jag gick till bussen. När jag kom till busshållplatsen snöt jag ut en isbit ur näsan. Så kallt var det!
Men när jag sen gnällde lite om det på Facebook fick jag en länk skickad till mig: 


http://www.svd.se/har-ar-varldens-kallaste-samhalle#sida-5

Mer än 70 minusgrader!! *iiiiik* Plötsligt kändes det rätt så varmt här hemma i Sverige ändå :). Allt är relativt.

Igår skulle min vän A komma och hälsa på. Jag hade lovat att bjuda på lunch och tänkte att jag gör väl en enkel köttfärspaj och lite sallad till.
Men så hörde hon av sig och sa att det inte gick, det var alltför kallt (A har det mest förståeliga skäl till att fara illa av kylan, så det var ingen fånig ursäkt alls - hon är som jag (även om våra skäl är lite olika), hon funkar inte riktigt bra i kyla). Så vi bestämde oss för att ses när det blir lite varmare igen.

Men jag hade redan tagit fram köttfärsen och tinat den, och börjat med pajdegen. Så jag slutförde mitt verk, och det blev en god lunch till mig medan jag kollade på webb-tv. Trevligt det med (även om jag saknar A och ser fram emot den dagen då vi ses igen!). 




KÖTTFÄRSPAJ

125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk iskallt vatten


500 g fläskfärs (man kan använda vilken färs man vill)
1 stor gul lök
1 dm purjolök
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré

1 msk soja
1 dl majskorn
salt, peppar, örtkryddor

2 dl riven ost
3 ägg

2-3 dl gräddmjölk
salt, peppar


Tärna smöret och noppa ihop med mjölet. Fyll på med vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en pajform och låt stå i kylen i minst en halvtimme. Nagga, och förgrädda sedan i 175 grader.

Under tiden hackar du lök, purjolök och vitlök, och fräser i smör. Tillsätt köttfärsen och låt den brynas.
I med tomatpuré, soja, majskorn och kryddor. Smaka av ordentligt.
Vispa ihop ägg och gräddmjölk. Salta och peppra.

Häll köttfärsen i det förgräddade pajskalet. Häll äggstanningen över. Strö över osten.
Sen kan man pynta lite med tomatskivor eller paprika eller vad man vill. Jag tog paprika.

In i ugnen ca en halvtimme, eller tills pajen fått fin färg. Sen är det klart!




Himlans bra var också att paj är så bra att frysa in. Nu finns det matlådor med paj i frysen också :).



På kvällen blev det två olika rätter. Det fanns ett paket med fiskpinnar i frysen. De två männen i mitt liv älskar fiskpinnar, gärna med mos, så det fick de äta. Själv gjorde jag en jättegod och enkel fisksoppa/-gryta med räkor!

Jag hackade rödlök och paprika och vitlök. Tärnade ett par potatisar. Sen kokade jag alltihop i vatten så det nästan täckte, tills potatisen var nästan klar. Då fyllde jag på med 2 dl creme fraiche, lite fiskfond, en massa dill, och så salt och peppar. Jag hade gärna haft lite citron i också men det fanns inte hemma så det fick gå utan.
Sen i med en påse färdiga tärningar av lax och torsk. Låt sjuda bara några minuter tills fisken är genomkokt. 

Sen serverade jag (mig själv då) med en dillkvist och lite räkor på toppen :). ÅH så gott! 



Och det fanns kvar av min mat idag när vi kom hem, så det åt vi till lunch :).


När vi ändå är inne på mat så vill jag påminna om en enkel men god rätt som man gärna gör på en överbliven bit fryst julskinka (det gjorde jag): Pasta med ost- och skinksås!
Det blev det häromdagen. Med ärtor till och lite riven parmesan på toppen är det mat för en kung. 




Nu står en ostpaj i ugnen. Den ska vi äta med räkor, vitlöksbröd och vitt vin. Sen slänger vi oss nog i soffan och bara glor på tv eller nån film, skulle jag gissa :)

Ha en skön fredagskväll nu, allihop! Det tänker jag ha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar