torsdag 21 januari 2016

Såskris

Jag skulle laga panerad schnitzel med champinjonsås, potatis och ärtor.

Champinjonsåsen brukar jag göra som en bottenredd brunsås som jag har en skvätt grädde i (och champinjoner, såklart).
Men...alltså, jag brukar fuska med coloritsoja för att få en fin färg. Egentligen helt emot mina principer det där, det känns som att det är en onödig tillsats. Men jag tillåter mig att fuska lite där.
Och så hade jag ingen coloritsoja hemma! Så nån så värst brun sås blev det ju inte :).

Jag tog i lite tomatpuré. Och grädde. Såsen blev rosa... Inte brun alls. En rosasås istället för brunsås.

Men då tänkte jag om. Man MÅSTE inte ha brunsås/gräddsås som grund till champinjonsås. Det finns ingen lag som säger att man måste det :). Så jag körde på med persilja i såsen för både smak och för att det är fint. Och så fick det bli en...tja...rosasås? :) Champinjon- och persiljesås?

Gott blev det i alla fall! Och hemmagjord panerad schnitzel är ju sååå gott! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar