söndag 2 augusti 2015

Än är det sommar kvar, säger mor!

Ja, såklart är sommaren kvar. Det är ju bara andra augusti. Augusti är sommarmånad, precis lika mycket som juni och juli.
Och även om jag i våras ibland tänkte att hu, nu kommer det att gå jättefort och så är det snart augusti och man börjar känna att hösten närmar sig, och så fick jag ångest för att jag inte tog tillvara dagarna som jag  hade önskat - trots det känns det skönt nu när augusti kommer. För jag gillar augusti.
När man var liten var augusti nystart. Sorgligt med sommarlovets slut, men kul att komma till skolan och träffa alla kompisar, och kul att köpa nya pennor och block.
Några pennor och block behöver jag ju inte köpa längre, och inte har jag vare sig skola eller jobb att gå till (fast jag ska kanske börja arbetsträna i höst!). Men ändå...

Jag är ju van att gå ensam här hemma på dagarna när Andreas jobbar och Petter är i skolan. Så blir det ju inte på sommaren när det är sommarlov och semester och så. Och jag älskar att de är hemma, jag vill ju vara med dem!
Men idag är Petter hos sin pappa, och Andreas åkte ut och skådade. Så jag har varit ensam i flera timmar, och faktiskt har jag njutit lite av det! Jag har legat i sängen och läst, jag har suttit vid datorn och slösurfat och tittat på webb-tv, jag har kört igång en god karelsk stek i ugnen, och sen kokade jag en kopp te och tog med mig boken ut och satte mig i skuggan.
Det ÄR augusti i luften! Luften är så klar och frisk på nåt vis. Och färgerna på alla blommor, och alla prunkande blomsterlådor, och allt som liksom var så nytt och spätt för bara ett par månader sen är nu stort och frodigt.

Inte minst min mynta som jag nog skrivit om förut. Den är nästan sjukligt frodig! Jag försöker göra myntasås och vi har testat moijitos (ingen favvo direkt...), men sen vet jag inte riktig vad mer jag ska göra. Jo, jag ska ta in och torka och ha i te, det ska jag göra. Men sen då? Vad ska man göra med mynta? Och framför allt: Vad ska man göra med så MYCKET mynta?? Se vilket monster jag har skapat!:




I rabatten precis nedanför tv-rumsfönstret växer det brudslöja. Men där växer även nån slingerväxt som har varit där i några år nu. En med vita blommor. Som vanligt vet jag inte vad den heter, men den blir marktäckande, och så slingrar den sig på allt den kommer åt. Som t ex brudslöjan. Men det blir riktigt fint tycker jag :)


Ett enda trassel!

Såhär ser blommorna ut på slingerväxten.



Och vad är det här för blomma? Ser ut som klöver, fast lilaaktiga blad.



Och körsbären! Ja, det är inte våra körsbär, utan grannens. Men det hänger ner grenar på vår tomt, och där har vi gått och tjyvsmakat ;). Fast nu sa grannen (som också är vår hyresvärd) att vi gärna får plocka där, för jag vill göra körsbärskräm någon dag. Så det ska jag göra framöver!



Ja, jag tog med min tekopp och bok ut och satte mig i hörnan nedanför sovrumsfönstret. Där var det skugga, och skugga och jag är kompisar! :)
Även där är det grönt och frodigt - både löjtnantshjärtat och humlen har antagit nästan sjukliga proportioner! 



Men det blev en lugn och skön stund. I augustiluften. (Och såklart hade jag kompisar med mig. Hönsen...)

Ulla-Bella håller sig framme så fort en visar sig utomhus...

Förresten, tips på ett gott te! 





Jag fick det av min rara vän Kerstin häromsistens när hon var här på kafferep. Hon säljer det i sin butik Bra Saker, som är en butik där det enbart säljs just det - alltså bra saker :). Läs gärna mer om butiken (och Kerstins tvåltillverkning!) HÄR! :)
Jag kan lägga till att jag inte tjänar ett öre på bloggen, och får alltså inte heller betalt av Kerstin att skriva det här - jag tycker bara att hela idén kring butiken är så strålande så jag vill att fler ska hitta dit :). Och jag kan lägga till att tvålarna är helt underbara. Prova själv!

Och när jag kom in igen efter min trädgårdsstund, så doftade det ljuvligt från köket från steken i ugnen....mums! Och nu kom Andreas hem, så snart är det middagsdags.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar