lördag 1 augusti 2015

Varde ljus!

Igår hade vi våra goda vänner P och A-S på besök. Det är så roligt de gångerna det blir av och jag orkar och klarar av! :)
Igår orkade jag verkligen. Och det blev en kalasrolig kväll :)

A-S hade med sig nåt fint som hon hade gjort själv. Jättefina ljuslyktor som hon satt fast ett snöre runt, och så pillat in lavendel däremellan. 




Fin va? Och inte bara fin - den doftar ljuvligt också!

Och inte för att den har så mycket med gårdagen att göra (förutom att den lyste upp matbordet) men jag vill ju visa även den fina ljusstaken jag köpte i en liten inredningsbutik på Öland!





Jag hade snöat in lite på italienskt igår. Till förrätt var tanken en focaccia. När vi åt ute en kväll i Kalmar så fick vi så himla gott bröd som jag frågade servitrisen om.  Hon kollade upp och meddelade att det var focaccia, med solrosfrön och parmesan på.
Så det tänkte jag baka.
Men sen blev jag lite tveksam på om det skulle bli sådär lite segt och håligt som jag ville ha det. Och då kom jag att tänka på några frallor som jag ibland bakar när vi ska äta soppa. De blir precis perfekt sega tycker jag!
Så jag tog frallreceptet men bakade ut det hela som en focaccia.

MIN FOCACCIA


3 dl vatten
3 dl mjölk
½ pkt jäst 
2 tsk salt
1½ msk socker
13 dl Manitoba cream


olivolja
solrosfrön
riven parmesan

flingsalt 

Smula jästen i bunken. Värm vatten och mjölk till nästan fingervärme, och häll det på jästen. Rör tills jästen lösts upp.
Tillsätt salt och socker och rör om. Sedan är det bara att hälla i mjölet och jobba in det.
Det blir en väldigt lös deg, men det är så det ska vara.
Låt jäsa ett par timmar i bunken.

Smörj en långpanna med rikligt med olivolja. Häll degen på ett välmjölat bakbord. På med ännu mer mjöl, men knåda inte! Platta bara till degen lite innan du lyfter över den till långpannan. Där plattar du ut den jämnt så den är ca 3 cm tjock.
Pensla brödet med olivolja, strö över rikligt med solrosfrön och riven parmesan, och så flingsalt.

In i mitten av ugnen, 250 grader ca 15-20 minuter, tills brödet fått fin färg.

Det blev kalasbra! :) 




Brödet serverades med lite olika röror. En fetaoströra (mosad fetaost + creme fraiche + salt + peppar), en myntaröra (creme fraiche + finhackad vitlök + finhackad mynta + salt + peppar + en liten gnutta socker), och så en färdigköpt tapenade med soltorkade tomater.
En enkel och rolig förrätt, tycker jag! :)

P hade med sig italienska viner för att göra den italienska feelingen komplett.



Och varmrätten - en riktig klassiker! Nämligen lasagne.
Den hade jag varit fiffig och gjort redan dan innan för att spara lite krafter inför kalaset. Dessutom är det ju så bra att lasagne blir bara godare om det får stå till sig en dag. 



MUSTIG LASAGNE

2 gula lökar
2 stora vitlöksklyftor
3 salladslökar

800 g blandfärs
3 msk tomatpuré
1 burk goda krossade tomater (jag använder Mutti)
en skvätt balsamvinäger
en skvätt worchestershiresås
paprikapulver
chiliflakes
svartpeppar
grönsaksfond
salt
socker
hackad färsk persilja
hackad färsk oregano


Jag anger inga exakta mängder på kryddorna, det är ju lite av poängen att man ska smaka sig fram till en sås man gillar! Och man kan använda helt andra kryddor också, det är bara att prova!
Hacka lök, vitlök och salladslök. Fräs i smör en stund, innan du lägger i blandfärsen. Låt färsen bli genomstekt innan du blandar i tomatpuré och krossade tomater, och sen kryddar du!
Låt såsen stå och puttra medan du gör ostsåsen:

50 g smör
3/4 dl vetemjöl
drygt en liter mjölk
mängder av riven ost
salt, vitpeppar


Smält smöret, men låt det inte ta färg. Vispa ner mjölet, och så genast på med mjölk, lite i taget. Vispa hela tiden.
I med osten. Plattan ska stå på svag värme medan du vispar vidare tills osten smält. Då kryddar du med salt och vitpeppar.

Sen använde jag mig av färdiga lasagneplattor och varvade (i en smord ugnsform) ostsås (i botten), plattor, köttfärssås, ostsås, plattor o s v, i kanske 3-4 lager.
Ovanpå sista lagret ostsås (man ska både börja och avsluta med ostsås), hade jag hackad röd paprika, och ovanpå det grovhackad mozzarella (ganska mycket). Och ovanpå det lite riven parmesan (ost kan man inte få för mycket av i en lasagne :)), och så färsk oregano på toppen.
In i ugnen, 225 grader i typ 20-25 minuter. Håll koll på färgen, när färgen är fin så brukar lasagnen vara klar - men känn gärna med en kniv eller så så den inte är knaprig inuti ;).




Ja, det blev en glad och yster kväll :). Sen sov våra gäster över och åt en lite sen frukost innan de for iväg hemåt.
Hoppas att det inte dröjer alltför länge till nästa partaj tillsammans! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar