söndag 23 augusti 2015

Riktig husmanskost

Igår kokade jag en stor gryta med gulaschsoppa. Men istället för nötkött som jag alltid haft innan till just den soppan, så hade jag vanliga grytbitar av fläsk.
Och jäsingen vilken god soppa :). Med en bit bröd var den hur fin som helst!

Idag gjorde jag 2 kilo pannbiffar. Det blev många pannbiffar. Vi (jag, sonen och Andreas) åt oss proppmätta. Det blev en matlåda till min mamma, en lunchlåda åt Andreas till imorgon, plus att det blev en matlåda till att lägga i frysen. Perfekt :). 



PANNBIFF


1,6 kilo blandfärs
ca 1½ dl ströbröd
ca 1½ dl grädde
1 stort ägg

1 gul lök
kalvfond
salt, peppar


Vispa ihop ströbröd och grädde i en stor bunke. Vispa i ägget och fond samt salt och peppar. Man får chansa mängden salt och peppar först.
Skala löken och riv det grovt på rivjärn. Tillsätt.
Låt stå och dra i tio minuter. Tillsätt färsen, blanda ihop ordentligt, gärna med händerna. Smaka av lite (man kan steka på en liten klutt och provsmaka), salta och peppra ev. mer.

Gör ganska stora biffar (blöt händerna i kallt vatten först så kletar det inte så!). Stek på dem på rätt hög värme i en stekpanna med smör. Bara så de får fin färg - de behöver inte vara genomstekta!
Lägg dem i en smord långpanna, och sedan in i ugnen på 175 grader medan du kokar potatis och steker lök och gör en sås.

Sen serverar man med lite rårörda lingon, och så hade jag min egeninlagda gurka till. HUR gott som helst :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar