måndag 31 augusti 2015

Barndomsmat

Nu är det sådär att jag tror att jag har bloggat om den här rätten tidigare. Men det finns nog ingen som läst hela min blogg, så jag skriver om den igen :)

När jag var liten så var söndagsmiddagen ofta just det här: Kotlett som fått puttra i en brunsås. Till det serverades hasselbackspotatis OCH ris - en konstig kombo tycker kanske många, men så var det i alla fall. Och jädrars vad gott det är, just med den kombinationen!! Att äta riset med såsen...mmm...då snackar vi barndomsminnen!

Hasselbackspotatis blev det dock inte idag, eftersom de potatisar som fanns hemma var så små. Jag orkade inte pilla med det, så jag skar dem i tunna skivor istället och råstekte i ugnen genom att lägga dem i en form, smälta smör och hälla över, på med flingsalt, svartpeppar samt piplök, och så lite ströbröd. Rör om allt med händerna.
In i ugnen, 200 grader i nån timme eller så (tills färgen är fin, helt enkelt).
Och så gröna ärtor till!


Det blev även en portion över till min mamma. Vi åkte dit ikväll med mat som vi handlat, och så fick hon ett par färdiga matlådor - bland annat den här då. Hon lagade det åt mig när jag var liten. Nu lagar jag det åt henne. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar