tisdag 1 september 2015

Rejäla dolmar skareva...

...som flickan sa :).
Det var vad jag gjorde idag. Jättestora kåldolmar.

Jag brukar inte göra med risgrynsgröt i som det är i många recept, men idag hade jag det.

KÅLDOLMAR


2 portioner risgrynsgröt
800 g blandfärs
1 gul lök
1 ägg
salt, vitpeppar
1 vitkålshuvud
smör
ljus sirap



Koka gröten, låt svalna. Hacka löken fint och bryn lite i smör, låt svalna.
Blanda färs, lök, gröt och ägg i en bunke. Smaka av med salt och vitpeppar.

Skär ur det hårda i mitten av vitkålshuvudet. Akta dig för kniven, det kan bli lite krångligt!
Koka upp en stor kastrull med vatten. När vattnet nästan kokar, lägg i vitkålshuvudet och låt vara i några minuter. Sen går det fint att dra loss bladen ett och ett - jag använde mig av två såna stora pincetter som man har till matlagning. Lägg på ett par rena kökshanddukar för att svalna lite och rinna av.

Sen är det bara att rulla ihop dolmarna. Lägg på en rejäl klick färs (det brukar stå typ en dryg matsked i recepten, men jag brassar på med minst en halv deciliter :)), som en korv i mitten. Vik in sidorna mot mitten, och rulla sen ihop och lägg med skarven neråt i en ugnsform/långpanna.
När alla är klara, klickar du på lite smör på varje, ringlar över lite sirap, och så saltar lite. In i ugnen, 175 grader tills de har fått fin färg.

Vi åt dem givetvis med kokt potatis, gräddsås, hemmainlagd gurka, samt lingonsylt. Den picklade rödlöken från häromdan passade också perfekt till! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar