söndag 20 september 2015

Solig septembersöndag

Det är en härlig årstid nu. Speciellt de här dagarna när solen skiner och det fortfarande finns lite sommarvärme kvar i luften även om hösten är högst påtaglig!
Idag tog vi återigen sovmorgon. Sen åt vi lite frukost innan vi åkte till min lilla mamma med lite matlådor. Nu har hon så hon klarar sig i några dagar! Jag hjälpte henne med lite annat också innan vi åkte hem igen, med en sväng till Willys på vägen.

Hemma körde jag igång middagsmaten. Igår kväll tog jag upp en köttbit ur frysen - en jättefin bit kalvhögrev som vi hittat i fulkorgen på ICA för ett tag sen, till nedsatt pris.
Den skulle bli en gryta tänkte jag! Så jag skar den i rätt så stora grytbitar, som jag sedan brynte i smör i en gryta. I med klyftad gul lök, lite strimlad purjo, lite röd paprika, nån hackad vitlöksklyfta...sen i med tomatpuré, röra om, pudra mjöl på och så fylla på med rödvin och fond.
Sen fick hela härligheten koka i ett par timmar medan jag gjorde ingenting :). Eller jo, efter nån timme smälte jag lite smör som jag hällde över en påse med delikatesspotatis som jag lagt i en ugnsform. På med flingsalt och svartpeppar, röra om, och så in i ugnen med skal och allt. Låter man dem stå där (skaka om ett par gånger under tiden) i 225 grader i kanske trekvart så blir de jättefina i färgen! 




I grytan fyllde jag sen på med lite förvällda kantareller samt några cornichoner (såna där små minigurkor, inlagda). Smaka av med salt och peppar, och ta av grytan av värmen nån kvart innan den ska ätas.

Sallad och egeninlagd gurka till. Tadaaa! Finaste söndagsmiddagen! :)





Senare på eftermiddagen passade vi på att njuta av solen som ännu värmer. Vi tog med oss lite fika ut på baksidan och satt där, och fick sällskap av hönsen. 




Finn ett fel!
(Facit: En pudel med kroppsstrumpa har gömt sig bland hönsen...)


Doris har sin kroppsstrumpa på sig fortfarande efter operationen. Vi tog av den efter ett par veckor och tvättade den och badade henne och allt var bra. Men så upptäckte vi att några stygn inte hade försvunnit än (det är såna som ska lossna av sig själv) och att hon gärna tuggade på dem så det hade blivit lite rött omkring. Så då åkte kroppsstrumpan på igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar