onsdag 16 september 2015

En kasslergratäng

Den här har jag skrivit om tidigare, men det var ett par år sen och dessutom gjorde jag inte riktigt som då. Så jag skriver igen :).

PASTAGRATÄNG MED KASSLER (en jäkla massa, typ 10 portioner)


700 g kassler
två påsar pastasnäckor (jag tror att det är 500 g i varje påse)
örtsalt
1 burk ananasringar
3 dl creme fraiche
3 dl grädde
2 dl mjölk
½ dl tomatpuré

2 msk kalvfond
5 dl riven ost
salt, peppar



Strimla kasslern, skär ananasen i små bitar, riv osten.
Koka pastan halvklar i vatten som du kryddat med örtsalt. Häll av vattnet.
Vispa ihop creme fraiche, grädde, mjölk, tomatpuré och kalvfond, krydda med lite örtsalt samt (om det behövs) vanligt salt och peppar.

Häll pastan i en jättestor form eller två halvstora. Formarna ska du ha smort innan.
Häll på kasslern samt ananasen (jag gjorde en form med och en utan ananas, så då räckte en liten burk. En stor burk räcker om man ska göra allt med ananas), samt hälften av osten. Rör om ordentligt.
Häll på creme fraiche-blandningen, och strö över resten av osten.

In i ugnen, 225 grader i ungefär 20 minuter.

Serveras med grönsaker eller en fräsch sallad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar