söndag 13 september 2015

En matlagningshelg med finsaker

Av alla hushållssysslor så tycker jag att matlagningen är den överlägset roligaste. Allra roligast om vi har gäster som gillar maten och är hungriga :).
Igår hade vi gäster. Andreas föräldrar var här, och dottern med pojkvän var också här. Vi skulle gå på skördefest (= en marknad med skördetema).
Men innan vi åkte dit åt vi lunch! Förrätten var jordärtskockssoppan som jag gjort tidigare.






Till varmrätt grillade Andreas en hel laxsida, som serverades med romsås, kokt delikatesspotatis och smörstekta vaxbönor.


Sen åkte vi då till skördefesten. En helt fantastisk tillställning i Hajstorp, utmed Göta Kanal! Vi åker dit varje år på skördefest, det är verkligen så himla fint. Där säljs höstens skörd, inläggningar av densamma, sylt, saft, svamp, bär, hantverk, mat...

Den här gången köpte jag bara ett par saker - men desto finare :).
Dels en fin blomma till köksbordet. En höstig tigerbegonia!



Och så köpte jag av min väldigt pyssliga och händiga vän Ramona, en fin grej att hänga i köksfönstret: 


Ramona gör jättefina grejer. Jag testar att lägga ut länken till hennes "Änglar finns"-sida på facebook. HÄR! Hoppas att det funkar!


När vi kom hem blev det kaffe, och en hallonpaj som jag bakat på förmiddagen. 


HALLONPAJ MED CRISP

4½ dl vetemjöl
150 g smör, tärnat
1 dl socker
1 ägg

Hallonfyllning:

500 g hallon
1½ dl hallonsylt
1 dl socker
2-3 msk maizena

Crisp:

50 g smör
1½ dl havregryn
½ dl socker
2 msk vetemjöl



Blanda ihop pajdegen med fingrarna. Tryck ut i en springform, även upp på sidorna. Ställ in i kylen i en halvtimme.
Ta ut formen och  nagga pajdegen med en gaffel. In i ugnen på förgräddning, 175 grader i mitten av ugnen.
Blanda under tiden till fyllningen och crispet. Hallonen mosar du i en skål, tillsätt sylt och socker och maizena och rör om ordentligt.
Crispet gör du genom att smälta smöret och sen röra i havregryn, socker och vetemjöl. Klart!

När pajdegen fått pyttelite färg tar du ut den och häller i fyllningen och strör över crispet, och sen in i ugnen igen i ungefär en halvtimme.

Vi serverade med den hemmagjorda glassen som jag skrivit om tidigare HÄR. Den här gången smaksatte jag bara med vaniljsocker. Och glassen gjorde succé IGEN, så har du inte testat den så är det dags nu! :)
Dock kom jag mig inte för att ta någon bild då, så jag har tagit en idag. Men då var glassen naturligtvis slut....så bilden blev bara på pajen.



Idag startade dagen också med matlagning. Johanna och Albert sov ju kvar till idag, och planen var att åka på loppis efter lunch. Och är det långkok så är det!
Jag gjorde en höstig gryta. Nötgrytbitar bryntes i smör i en stor gryta. I med schalottenlökar (hela, bara skalade), hackad vitlök, tjocka morotsslantar samt grovt hackad paprika. Låt fräsa, rör i några matskedar tomatpuré, pudra lite mjöl över, rör om och sen på med ca 3-4 dl rödvin samt lika mycket köttbuljong. Lite svartpeppar och rosépeppar. På med locket och låt puttra i några timmar. Kanske tre. Sen smaka av med salt och peppar.

Sen serverades det med kokt potatis (OCH ris, man fick välja eller kombinera :)), smörstekta vaxbönor (IGEN, de tar aldrig slut :)) samt en sallad.
Det blev en riktigt mustig gryta, det!






Och till loppisen bar det iväg! Idag var målet Halvfara som ligger mellan Mariestad och Götene. Där har en tjej vid namn Mia en loppis som är så fantastiskt fin! Det är inte världens största loppis - såna finns det ju också exempel på. Men det här är en loppis som inte siktar på kvantitet, utan kvalitet! Och det lyckas hon bra med. För alla saker är så himla fina. Man behöver inte gräva igenom en massa bös för att hitta guldkornen, för allt som ligger där är guldkorn! :)

Idag köpte jag en fin, svart, jättetung kandelaber åt Johanna. Till mig själv köpte jag bara ett gammalt vykort som var så fint. Kolla! :

Klicka gärna på bilden så ser du den större! På baksidan står " Thure och Elsa Elgåsen på utfärd till Skaga med oxen Rosenbroken, kusken Arne Johansson och bocken Knut". Varför bocken Knut prompt skulle med förtäljer dock inte historien :)

Och sen var det så att för ett bra tag sen såg jag en sån fin rottingstol som Mia hade lagt upp en bild på på facebook. Jag ville gärna ha den men hade inte möjlighet att åka dit då.
Men när jag kom dit så står den stolen precis utanför det lilla huset där loppisen finns! Åh så fin den var...ja, sliten och lite trasig, men jättefin! Jag såg den framför mig stå i min trädgård nästa sommar, med fina blommor på.
Men minnet är ju bra men kort när det gäller mig. Så när jag skulle åka så hade jag glömt bort stolen.
Men då säger Mia, den rara människan - "Ville du ha stolen? Du får ta den om du vill, annars slänger jag den!". Min stol!! Jättefin!! Och nu står den här hemma :)


Ja, jo, den behöver lite kärlek, det behöver den...men ser ni potentialen? :)


Och så åkte vi en sväng för att handla åt mamma, och så körde vi grejerna plus några matlådor till henne.
Och nu är jag matt! :)
Men glad. Vilken härlig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar