onsdag 23 september 2015

I väntans tider

Soffkuddarna fluffas upp. Pläden läggs fram. Tevattnet står berett att bara klicka på. Gardinerna är fördragna. Tvn provkörs.
Det är säsongspremiär för "Bonde söker fru" ikväll! Yay! Onsdagskvällarna är räddade fram till december :).
Hoppas att det är några roliga bönder som hittar kärleken....

Förutom alla förberedelser som jag räknade upp, så har jag också bakat en äppeltosca! Den ska vi smaska på ikväll i tv-soffan.
Receptet hittade jag på Bambis blogg, HÄR.
Men givetvis ändrade jag min vana trogen lite i receptet, och såhär blev det då.


ÄPPELTOSCA


100 g smör
1 dl strösocker
2 stora ägg
1½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
3 äpplen
kanel, kardemumma, strösocker (till äppelskivorna)

Tosca:
50 g smör
3/4 dl socker
50 g flagad mandel
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det stå och svalna medan du gör det andra.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl och vaniljsocker, och rör ner blandningen.
Häll i det smälta och lite avsvalnade smöret. Blanda till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad form.

Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem i en skål, pudra över kanel, kardemumma och socker och rör om. Tryck ner äppelskivorna i smeten i formen.
Grädda kakan strax under mitten av ugnen i ca 25 minuter. Ta ut kakan och höj temperaturen i ugnen till 200 grader.
Medan ugnen värmer upp sig lite till, gör du glasyren.
Smält smör och socker i en kastrull. Blanda i mandelspånen och mjölet. Rör om. Häll i mjölken och rör om så det blir jämnt.
Häll på toscasmeten över kakan och ställ in den i ugnen igen i ca 10 minuter.

Låt svalna en liten stund innan servering, så blir toscan sådär knäckig och god!

Till äppeltoscakakan ska jag servera glass. Jag gjorde den där goda, enkla glassen i morse - 5 dl vispgrädde vispas, blanda i en burk kondenserad mjölk samt ev smaksättning (jag hade i ett par teskedar vaniljsocker), rör om ordentligt så det blandas. Häll i en sockerkaksform, låt stå i frysen i minst 5 timmar. Klart! :)


Nyss ville jag fota medan det är fint ljus, och då var jag ju tvungen att smaka en bit. Stackars mig! :)

En fantastiskt god kaka, jag lovar! Och nej, jag har inte missat bakpulvret - det ska inte vara något bakpulver i. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar