torsdag 17 september 2015

Den höstiga grytan

Jag tror att jag har skrivit om grytor liknande denna varje höst.
Men den här kombinationen är så god och så himla höstig så den tål att skrivas om igen och igen!
Kombinationen är: fläskkött, lök, äpple, timjan och grädde.

Såhär gjorde jag idag:



HÖSTIGA GRYTAN

600 g fläskkött (jag brukar ha fläskfilé eller så, men idag blev det grytbitar)

ca 10 schalottenlökar
2 små äpplen (röda och svenska vill jag ha :))
ett knippe färsk timjan
smör

vetemjöl
kalvfond
vatten
äppelcider
grädde
salt

svartpeppar

Bryn köttet i smör i en gryta. Tillsätt de hela (men skalade förstås) schalottenlökarna, och äpplena som du kärnat ur och skurit i halvstora bitar (behöver inte skalas). Hacka timjan och ha i också. 





Låt fräsa med en stund innan du pudrar mjöl över och rör om. Häll på vatten och äppelcider (jag tog ca 3 dl vatten och kanske 4 dl cider), och tillsätt fonden.
Låt puttra i ungefär en halvtimme, så köttet blir lagom mört. I den här rätten vill jag inte ha köttet så mört så det kokar sönder, men det ska förstås inte vara segt heller.
På slutet tillsätter du nån deciliter grädde, och smakar ev. av med mer salt och peppar. 


Till det här serverade jag en av mina favoriter i potatisväg - hasselbackspotatis! ÅH så gott det är! :)





Imorgon är det fredag! :) Då ska jag laga en köttfärspaj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar