lördag 26 september 2015

En solig och fyndig lördag

Jag har ju världens snällaste man. Nu när jag inte får köra bil så skjutsar han mig varthelst jag önskar om han bara har minsta möjlighet. Det är jag väldigt tacksam för, såklart!

Men ibland är det skönt att kunna komma iväg på egen hand, utan att han ska skjutsa.
Och dessutom, framför allt, är det roligt att umgås med en vän på tumanhand.
Idag kom min vän Annsofie och hämtade mig. Vi skulle på loppisrunda!
Nu blev det väl inte direkt någon "runda"...vi åkte till Kyrkornas Second hand i Mariestad, sen spanade vi in Lindex som har gjort om helt, och till sist fikade vi på ett mysigt fik i stan. Mer orkade vi inte, vare sig jag eller Annsofie :). Perfekt när man är lika orkeslösa båda två.

Men visst gjorde vi fynd! På kyrkornas hittar man alltid något tycker jag. Idag blev det bland annat ett par nya kuddar till sofforna. Alltså, vi har helt vanliga, i mångas ögon lite småtrista Ektorpsoffor, beige, en tvåsits och en tresits. Väldigt vanligt. Men åh vad jag gillar dem! :) Enkla, sköna att sitta i, sköna att ligga i...och så avtagbar klädsel. Men eftersom både hundar och katter gärna hoppar upp i sofforna jämt så har vi lagt på lite plädar, och på tresitsen har jag även en virkad filt på ryggstödet. Enklare att tvätta dem än att kränga av klädseln jämt och tvätta..



Polkagrisrandiga kuddar :). Fint!


Till köket har jag länge velat köpa nya gardiner men inte riktigt kunnat bestämma mig vad jag skulle ha. Jag vill heller inte lägga ner några förmögenheter på gardiner och sånt...
Men det behövde jag inte göra idag. 30,- betalade jag för ett par randiga, (i mitt tycke) fina, som verkligen blev bra till köket! De rutiga tapeterna kan ju vara lite hämmande när jag ska ha gardiner eller så till köket, men de är ändå så neutrala så det funkar med randigt :). 



Och förresten...jag gillar när det inte är för stilrent. Hellre Villa Villekulla än ett sterilt hem! :)




Jag köpte också en kokbok, en praktisk sked och ett par andra gardiner som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med än.

På Lindex och även under den korta sträckan mellan Lindex och fiket, sprang jag på flera gamla bekanta. Vad roligt sånt är! :) Människor man gillar mycket men inte har träffat på länge. Orkade jag skulle jag stanna i en evighet och prata!

På fiket var vi lite hungriga så vi köpte varsin baguette, och varsin bit morotskaka. Morotskaka är nåt jag har funderat länge på att baka. Det var alltför länge sen jag gjorde det. Och det är ju en höstig och god kaka tycker jag! :) Det får jag nog ta tag i nån dag här. 


Morotskaka på caféet.




När jag kom hem hade Andreas varit väldigt aktiv - kapat av det för hösten halvdöda löjtnantshjärtat, tvättat en maskin med kläder och hängt ut på tork, städat hönshuset, krattat äpplen... En hel bunke med äpplen tog han in. Här ska kokas äppelmos, kanske imorgon! :)




Och ute...åh så fin den är. Jag har nog visat den fem gånger tidigare eller nåt, men den blir bara finare och finare! Törnrosas skjortel i en bur, och så har humlen spridit sig dit också och nu har den en massa fina kottar!







Och kolla vad som satt på stolpen vid grinden! Hur söt kan man bli? :)




En härlig dag, så här långt! Nu ska jag vila mig, hjärnan har redan somnat känner jag...
Men sen ska jag laga mat, och ikväll ska vi se på film och äta ostbricka! :)



Jag önskar alla en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar