måndag 28 september 2015

Mamma Lantlolla vs Mamma Scan - 1-0

När min påg var liten ville han inte på villkors vis äta mina hemmagjorda köttbullar. Nej, Mamma Scans skulle det vara! Dem älskade han.
Jag lät honom hållas, även om just Mamma Scans köttbullar med makaroner var hans huvudsakliga kost. Han var väldigt kräsen. Jo, kroppkakor gillade han ett tag, men det var också allt.
Men jag tänkte att nån gång växer väl även han upp och börjar upptäcka att det finns annat ätbart i världen också.

Och tänk, det gjorde han! :) Så nu äter han mamma Lantlollans köttbullar också!

Det lagade jag idag. Jag hade inget vanligt ströbröd så jag tog pankoströbröd (ett lite grövre ströbröd som är jättebra att panera med bl a). Blandade i grädde och mjölk och ett ägg, och lät stå ett tag och sätta sig. Och så hade jag i kalvfond, salt och grovmalen svartpeppar.
Det blev en finfin smet som jag sen rullade stora köttbullar av och körde i ugnen som jag brukar. Nån enstaka gång steker jag i stekpanna, men jag tycker att det är bökigt och osigt och tar sån tid och så blir köttbullarna dessutom fula (i alla fall när jag gör dem..).
Så ugnen fick det bli! Nu kommer jag plötsligt på att jag glömde att ha i lök också. Men de var goda ändå?... Bättre än Mamma Scans, alla gånger :)

Jaja. Mos till det, och lite gröna ärtor och inlagd gurka. Finfin middag. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar