söndag 27 september 2015

Ännu en skön helg

som bara tar slut.
Men så är det ju med allt. Det kommer ju förmodligen många fina helger igen :)

Jo, jag kan ju visa gårdagens middag. En sån där god middag som är lite "fusk" ändå, men så väldigt god - stekt lövbiff med strips och persilje- och vitlökssmör. Gör man en sallad till så blir det ju lite fräschare också :)



Och i förmiddags gick jag upp och svängde ihop lite scones. Lite söndagslyx! 


SCONES


8 dl vetemjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
2 msk socker
125 g smör
1 ägg
2 dl mjölk


Blanda mjöl, salt, bakpulver och socker i en bunke. Tärna smöret och nyp ihop med mjölblandningen. Vispa ihop ägget och mjölken och häll i bunken, blanda hastigt samman till en deg.
Sen delade jag degen i sex delar som jag rullade till bollar som jag sen plattade ut på en plåt (som det egentligen skulle varit bakplåtspapper på, men eftersom jag inte hade nån sån hemma så fick det bli mjöl på plåten istället..). Platta till bollarna en aning, och grädda sen på 250 grader i 10-15 minuter (tills de fått fin färg). Låt svalna lite innan servering.

Jag hade kvar lite av björnbärssylten som vi hade till pannkakor häromsistens. Och se lemon curd! :)

Så himla gott med smör och ost och en klick sylt eller lemoncurd på sconesen.






Längre fram på dan bakade jag igen - för till middag vankades gulaschsoppa, och då är ju nybakt bröd himla gott till! Gulaschsoppereceptet hittar du HÄR. Och brödet blev det där favoritbrödet som jag bakat många gånger innan, senast i veckan som gick. Recept hittar du HÄR





Medan brödet jäste och soppan kokade, åkte vi iväg en sväng. Jag hade nämligen hittat en sån fin lampa på ett ge-och-få-forum på Facebook! :) Så vi åkte och hämtade den.
Tyvärr passade inte kontakten, och upphängningen var helt fel för vår låga takhöjd. Men är man händig så är man - jag fixade både kontakt och upphängning, och såhär fin blev lampan när den kom upp! 

Jag måste bara sätta dit ljus också. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar