fredag 11 september 2015

Varma mackor med champinjonstuvning

Fredag.
Då vill man (jag) ju gärna hitta på något lite extra till middag.
Fast det får ju gärna vara enkelt också ibland.

Idag gjorde jag varma mackor med champinjonstuvning! Det är relativt enkelt, och väldigt gott och mättande :).

Jag har inga direkta mått, men jag gjorde i alla fall så att jag hackade ett par stora schalottenlökar och fräste dem i rikligt med smör. I med färska champinjoner som jag hackat i stora bitar. Låt fräsa tills svampen är genomstekt.
Pudra över lite mjöl, rör om, och häll sedan på grädde så det blir lagom tjock stuvning.
I med hackad persilja (mycket!), och smaka av med salt och grovmalen svartpeppar samt lite paprikapulver.

Rosta vanliga rostbröd så de får aningen färg. Låt svalna. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, smöra lite och bred sen på stuvning. Toppa med riven ost och lite mer peppar.

In i ugnen, 225 grader, i mitten, tills osten fått färg.

Äts gärna med sallad! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar