måndag 10 augusti 2015

Picknick och curry

Min lilla mamma har fått ett nytt intresse - fåglar!
Så för att uppmuntra intresset köpte jag och min lillasyster fågelskådargrejer till henne. En fin fågelbok (på finska, eftersom det är vad hon kan bäst), och en liten fin kikare. Och så ett block och en penna så hon kan anteckna vad hon har sett för fåglar.
Allt detta gav vi henne (eller syrran och hennes familj var inte med, för de bor tyvärr lite långt bort... Men jag och Andreas och sonen) när vi tog med henne på lite picknick i en fin trädgård vid ån, nära där mamma bor.

Och jag vill inte lägga ut bilder på min lilla mamma här på bloggen, för jag har inte frågat henne om det. Men det var mysigt och fint, och jag hade gjort så goda lunchmackor till oss! Dels räkmackor (surdegsrutor av råg, smörade och med en blandning av räkor + piplök + dill + citron + hackad isbergssallad + salt + peppar), och dels köttbullemackor.
Såhär blev räkmackorna!:



Vi satt där och tittade på alla fina blommor och såg en sparvhök och allt. Och mamma blev jätteglad! :)


Sen har jag legat här hemma i sängen och läst en bok som jag är mitt uppe i och som är fantastiskt bra. Jag tror baske mig att jag ska göra ett boktips imorgon här på bloggen.
Det bästa är också att jag har även uppföljaren :).

Men jag masade mig upp och lagade lite middag också. Kycklingfiléer i ugn (jag kryddade dem med salt, svartpeppar, paprikapulver samt grillkrydda), med jasminris och currysås. Givetvis ingen påssås, uschianna - nej, egengjort ska det vara! Det är inte speciellt krångligt. Såhär gör jag:

CURRYSÅS


1 piplök (man kan ta en liten gul lök istället om man vill)
½ röd paprika
½ grönt äpple
smör
curry efter smak

vetemjöl
ca 2 dl mjölk
ca 2 dl creme fraiche
salt, peppar, honung


Hacka lök, paprika och äpple smått. Fräs dem i smöret en stund, tillsätt curryn och låt fräsa en stund till. Pudra över vetemjöl och rör om. Häll på mjölk och creme fraiche och rör om, och låt puttra en stund på svag värme medan du smakar av med salt, peppar och lite honung.

Lite grönsaker till maten sen, så blir det finfint :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar