lördag 15 augusti 2015

Lördagsmys

Det är lördag. Näst sista lediga dagen tillsammans innan Andreas börjar jobba igen på måndag. På tisdag börjar P skolan. Det blir vardag igen.
Men det har varit en skön sommar - och än är den ju inte slut :).

Idag har slöandet hittat nya dimensioner i vårt hus :). Jag vaknade vid nio, men låg kvar och läste en bok och slösurfade på mobilen medan Andreas sov vidare.
Först efter tolv gick jag upp och lagade frukost (eller ok, frunch då :)) - ägg och bacon!
Sen låg vi i sängen och läste varsin bok en stund, innan Andreas begav sig iväg för att skåda en sväng.
De timmarna han var borta ägnade jag åt att läsa, gå ut i trädgården en sväng, slumra lite, och lite mer slösurf :).

När vi var i Kristinehamn på loppisar häromsistens så köpte Andreas nåt som han velat ha länge - en kaffekvarn! En jättefin en. Nuförtin ska ju alla bju på typ espresso och capuccino och annat. Men här i huset har det länge enbart existerat kokkaffe, kokat i en panna på spisen. Jag dricker inte ens kaffe, men jag älskar kaffedoften.
Sen blev vi lite mer moderna och började använda perkulator. Men jag tycker fortfarande att kokkaffet på spisen är mysigast...men som sagt, eftersom jag inte dricker kaffe så har jag ingen rösträtt i frågan :).
Idag kom sig i alla fall kaffedrickarn i huset för att köpa kaffebönor! Så det blev premiär för kaffekvarnen.
Och åååh, att sitta där och mala och känna doften och höra ljudet....jag älskart!! 





En sak som jag ofta tänkt på att jag borde göra fler blogginlägg om, det är boktips!
Jag är lite av en periodare när det gäller att läsa. Och jag läser egentligen det mesta, men allra helst lättsmält chiclit, och allra allra helst av svenska författare. Mina absoluta favoriter är Emma Hambergs böcker om Rosengädda - eller egentligen allt av Emma Hamberg. "Baddaren" är en favorit som jag läst om flera gånger...
Men för ett tag sen (det var nog ganska många månader sen förresten) så fick jag låna en bok av min vän Annsofie. "Solviken"  heter boken, och är skriven av Annika Estassy.
Den boken blev liggande länge, oläst. Jag hade ingen läsperiod.
Men så fick jag för några veckor sen, en kasse böcker av min systerdotter. Där i fanns bland annat "Croissants till frukost", också den skriven av Annika Estassy. "Läs den först av alla!" var systerdotterns order. Och det tänkte jag göra - ända tills jag läste på baksidan att det var uppföljaren till "Solviken". Som jag då kom ihåg att jag hade liggande.
Så jag läste "Solviken" först. Och det var precis en sån där bok som jag kan fastna i, med miljöer som jag gillar och ett språk som tilltalar mig! En sån bok som jag hade velat skriva själv... :)

"Solviken" handlar om Marie som är i övre 30-årsåldern. Hon ärver ett hus efter sin faster Greta - Solviken, ett renoveringsobjekt i Roslagens skärgård.
Boken handlar också om Niklas som är frånskild och har ett barn med sin exfru Ylva. Och lite om Gabriel, som är Niklas närmste vän, och som nyss blivit lämnad av sin fru Cecilia.
Deras vägar korsas, och det blir både kärlek och svartsjuka och vänskap. Och det handlar också mycket om att våga bryta med det gamla.
En underbar bok! Läs den, om du gillar böcker i den stilen!

"Croissants till frukost" handlar istället om Gabriel och Cecilia (som figurerade lite i "Solviken" som sagt). De har hittat tillbaka till varandra, och så får Gabriel snilleblixten att tjacka upp sig på ett gammalt hus på den franska kusten, där han tänker sig att han och Cecilia ska börja ett nytt liv och starta ett Bed & Breakfast.
Cecilias dröm är däremot att få barn, och hon tar till rätt drastiska metoder för att få sin dröm att slå in...
Jag har inte läst mer än hälften än, men den blir nog utläst ikväll eller senast imorgon eller så :)
Läs, läs. läs! :)
(Och Annsofie - du ska få tillbaka din bok nästa gång vi ses! Då ska du även få låna "Croissants till frukost" om du inte har läst den :))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar