onsdag 12 augusti 2015

Fintandborstar i finbutik

Igår dök det upp en reklamannons på facebook, bäst som jag satt där och surfade.
Det är sällan jag klickar på de där annonserna, men den här gången blev jag nyfiken.
Det var nämligen tandborstar! Men inte vilka tandborstar som helst, utan miljövänliga tandborstar i bambu. Humble Brush hette de. Och de var fiffiga på många sätt:

- Handtaget är helt i bambu, och tandborsten kan därför slängas på komposten när den är utsliten.
- Stråna är förvisso gjorda i nylon - inte nedbrytbart, men kan komposteras. (Det finns helt enkelt inget bättre alternativ om borsten ska hålla en normal tandborstlivslängd.)
- Sköna att hålla i.
- Även förpackningen är fiffig. "Plasten" är ingen plast utan ett komposterbart material gjort av växter. Och så är det en förpackning av kartong utanpå, gjord av 100% återvunnet material.
- Bambun som används är inte den sorten som pandorna äter. Så det är inte pandornas mat man borstar tänderna med :). Pandorna blir mätta på sin egen bambu.
Och ytbehandlingen på tandborstarna är naturligt vax, så inget konstigt där heller.
- OCH - för varje tandborste som man köper, så skänks en likadan tandborste (eller värdet av en), till behövande i världen.

Och säg nu inte att det är för dyrt! En tandborste kostar 34 kronor. Kan användas som en vanlig tandborste, i typ tre månader. Det blir en tia per månad ungefär. Jämfört med om du köper en tandborste av hyfsad kvalité i affärn, den kostar kanske mellan 15-25,-. Ok, du sparar en femma i månaden. Men då bidrar du också till att två miljarder tandborstar i plast slängs (och tillverkas!!) varje år. Och du bidrar inte till att fattiga barn får tandborstar och får lära sig att sköta sin munhygien.
En femma i månaden kan det vara värt, tänker jag...
Och nej, jag får inte ett endaste öre (eller en endaste tandborste) i ersättning för att jag skriver om det här. Jag skriver bara om det för att jag tycker att det är så genialt :).

I alla fall, när jag såg reklamen och läste på hemsidan (www.humblebrush.se) så tänkte jag genast att det är ju en jättebra sak - perfekt för butiken Bra Saker som jag skrivit om förut :). Butiken som min vän Kerstin har startat för att hon vill bidra till att folk köper bra saker helt enkelt, istället för saker som är dåliga för människor och för miljön och allting.
Men när jag tipsade Kerstin så visade det sig att hon redan hade tandborstarna i sitt sortiment! :) Så idag begav jag mig till butiken för att köpa tandborstar. Se så fina!:



En gul till Andreas, en lila till mig.



Och när jag ändå var där kunde jag ju inte låta bli att köpa ett fint block (100% återbrukat material). De var nyinkomna, och med olika retromotiv. Jag valde ett med ett rådjur på.

Bra Saker finns bara som fysisk butik, inte som nätbutik. Men lite kan man se här: http://www.hemtval.se/Bra_saker.html


Och nej, inte heller får jag betalt av Bra Saker för att skriva det här. Jag sprider bara information om sånt som jag verkligen tycker är kalasbra :). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar