söndag 9 augusti 2015

De där fina körsbären

som plockades och rensades häromdan. De blev till en god körsbärskräm.
Och mycket kräm blev det! Det äts körsbärskräm morgon, middag, kväll här nu :).

Vare sig jag eller Andreas vill ha körsbärskrämen för söt. Såhär gjorde jag min:

KÖRSBÄRSKRÄM

drygt 2 liter körsbär
1½ liter vatten
1 dl strösocker
knappt en dl Hermesetas strö (sötningsmedel)
1 msk vaniljsocker
potatismjöl + vatten


Kärna ur körsbären. Det går plättlätt med ett vanligt gem!






Koka upp vattnet, häll i socker och Hermesetas och vaniljsocker, och vispa tills allt löst upp sig.
Häll i bären, rör om och låt koka i drygt fem minuter.
Ta av grytan av plattan och rör ihop potatismjöl med kallt vatten (jag vet inte hur mycket potatismjöl jag tog, en ½ dl kanske?...man får prova sig fram till önskad konsistens! Tänk bara på att det tjocknar lite till när det kallnar...)
Vispa i potatismjölvattnet i grytan. Ställ på plattan igen, och låt koka upp bara så det kommer ett par bubblor. Då är det klart!

Körsbärskräm äts med fördel i en tallrik med gammaldags, fet mjölk till. 





Eller som vi gjorde igår - vi värmde en ostkaka och åt körsbärskräm och grädde till :)



Dagens middag blev inte så värst somrig. Men god! Kalops med högrev kokt så mört så det bara föll isär när man rörde i grytan...
Recept HÄR - fast jag hade inget buljongpulver i, utan kalvfond..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar