söndag 30 augusti 2015

En het Texas Chili

Söndagar är som gjorda för långkok. Som jag skrev tidigare så satsade jag på en Texas Chili idag.
Det är nötkött som får koka länge, länge, tillsammans med tomat och chili och lime och öl och annat smarrigt.
Jag tog inspiration från flera chilirecept, och såhär gjorde jag:

TEXAS CHILI


1 kg nötkött (jag använde nötgrytbitar, men det funkar med egentligen vad som helst, det kokar ju så länge ändå...)
2 burkar krossade tomater
1 ljus öl
ca 1 liter köttbuljong (jag använde kalvfond)

½ dl tomatpuré
2 lime
3 gula lökar
1 rödlök
3 stora vitlöksklyftor
½ röd chilifrukt (jag vet inte sorten, jag tog den som fanns i affären :))
½ grön chilifrukt (samma här :))
1 tsk sambal oelek
2 tsk oregano
1 ½ tsk spiskummin
ca 2 msk socker
salt, vitpeppar och svartpeppar


Skär köttet i lagom stora bitar (typ 3*3 cm). Bryn dem i en stor gryta på hög värme, behöver absolut inte bli genomstekta utan bara få lite färg.
Häll på krossad tomat, öl, buljong, tomatpuré och pressa i saften från limen.
Hacka lök, rödlök och vitlök och häv i. Hacka chilin (akta ögonen!!) och ha i det med. Krydda med kryddorna och smaka av lite. Det behöver inte vara perfekt nu, det hela ändras i smaken under kokningen, så du kan göra finliret sen.

Låt nu puttra på svag värme under lock i minst 6-7 timmar!


Under den tiden bestämde jag mig för att göra picklad rödlök att ha till. Det har jag aldrig gjort förut, men det här var inte sista gången! Så himla enkelt att göra, men så himla gott och lite lyxigt i all sin enkelhet!

PICKLAD RÖDLÖK
3 små rödlökar
½ dl ättika (12%)
1 dl socker
2 dl vatten


Strimla rödlöken tunt.
Vispa ihop ättika, socker och vatten tills sockret har löst sig. Lägg rödlöken i en glasburk och häll över lagen. Ställ in i kylskåpet. Går bra att äta efter nån timme, men blir nog bara godare om det får stå sig lite :).
Man kan förstås ha i salt också, det har säkert många. Men jag tycker att den blev god när den blev lite sötsyrlig. 





Funkar till det mesta, skulle jag tro! Åh så gott på hamburgare, eller till steken, eller till grillat, eller...tja, överallt.
Sen gjorde jag också en avocadoröra.

AVOCADORÖRA

1 liten rödlök
2 mjuka avocado
1 dl creme fraiche
salt, svartpeppar


Hacka rödlöken fint. Skala och mosa avocadon och blanda tillsammans med creme fraichen med rödlöken. Salta och peppra. Klart!
Även det här funkar till det mesta. Det är jättegott att ha som dip till chips eller grönsaker. Eller att ha på smörgås. Eller till grillat. Eller ja, överallt typ. Utom till gröt.


Allt det här, och så baguetteskivor rostade i ugn samt fräscha gurkskivor, blev vår middag idag. Åh så gott!!






Och så måste jag ju avsluta med en bild på vår fina lilla stolle när han sov middag på soffans ryggstöd:




Så himla söt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar