lördag 1 augusti 2015

En ny favoritböna

Idag var vi lite trötta efter gårdagens kalasande, så vi var hemskt glada att det stod "sill och potäter" på matsedeln. Enkelt och smidigt och gott!
Dock passade vi på att testa en för oss ny sorts böna - vaxböna! 

Ja, alla människor har säkert ätit vaxböna redan. Men vi hade inte det, så vi testade. Det var den frysta varianten. 
Jag smälte helt enkelt en klick smör i en stekpanna, och la i lagom mycket bönor. Sänkte värmen till medelvärme, och så fick de ligga där och steka till sig medan potatisen blev klar. Då och då vände jag runt på bönorna lite, och precis innan servering strödde jag över lite flingsalt.




Och ja jädrar vilka goda!! Det här MÅSTE ni prova om ni inte gjort det!
De ser ju faktiskt ut lite som strips. Och vi sa till och med det till varann, att nån gång ska vi servera dem istället för potatis (eller strips, eller ris, eller pasta) till en köttbit bara sådär.
Så himla goda! Det är mitt bästa tips för dagen :)

Sen åt vi efterrätt. Nämligen gårdagens efterrätt som vi helt glömde bort att äta för vi hade så roligt :).
Jag hade gjort en blåbärspaj. 

BLÅBÄRSPAJ

175 g smör
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1 ägg
1 tsk vaniljsocker


5 dl blåbär
1 msk potatismjöl

Tärna smöret. Lägg i en bunke tillsammans med allt annat (utom blåbär och potatismjöl då). Vispa ihop på en halvminut eller så med en elvisp.

Lägg blåbären (färska eller frysta) i en smord ugnsform. Pudra över potatismjölet och blanda om.
Klicka över degen över blåbären, och så in i ugnen 225 grader i ungefär en kvart.

Man kan ju servera med grädde eller vaniljsås eller så, men vi valde vaniljglass.



Jag vet inte om jag har skrivit det, men häromdan var vi och köpte kantareller av en bekants dotter. Jag är urusel på att hitta kantareller, och dessutom har jag inte förmågan att ränna runt i skogen och leta. Så att köpa för 25 kr/litern är ju perfekt :)

Av det blev det ett par kantarellmackor till kvällsmat! Lantbröd i tunna skivor rostades, Bregott på, och så kantarellerna då som först fått fräsa i pannan tills vattnet dunstat, och sen vänder man runt en smörklick där, och så lite flingsalt på. En persiljekvist blir som pricken över det berömda i:et :)




Till det ett glas mjölk. I vanliga fall har vi alltid mellanmjölk, men idag köpte vi Lantmjölk som är mellan 3,8-4,5% fetthalt. Den är inte homogeniserad, vilket (av vad jag kan uttyda när jag googlar :)) betyder att den inte är processad på det viset som "vanlig" mjölk är - att man slår sönder fettkulorna (som är i olika storlekar från början) till små, alla lika stora.
Vad jag förstår är icke homogeniserad mjölk nyttigare också, men jag är inte så jätteinsatt. Jag kan bara konstatera att det är väldigt GOTT :). Och EKO ska man förstås försöka köpa när det finns. Och ska man köpa Arla ska man köpa med den röda Arla-kon på, annars är risken stor att mjölken kommer nån annanstans ifrån än Sverige.
Nu har ju Arla varit korkade och minskat priset till bönderna, vilket slår hårt mot många av dem. Det gillas INTE. Bu för Arla.
Men mjölken var god. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar