onsdag 19 augusti 2015

Lite middagstips (ett samlingsinlägg av sånt jag glömt att berätta om)

Det är ju inte så att jag bloggar varevigaste dag. Det orkar nog vare sig jag eller ni som läser bloggen :). Dessutom finns det inte alltid så mycket att blogga om. Eller det finns det säkert, men jag ids inte tänka till alla dagar.

Men ibland tar jag bild på dagens middag, och så blir den bilden liggande sen för det blir inget bloggat!
Så här är lite middagstips från senaste veckan eller så:


Ugnsstekt torskfilé (skulle varit torskrygg men jag såg/tänkte fel när vi handlade så det blev filé) med fräs av bacon, lök och äpple. Pepparrotskräm samt smörstekta haricots verts och körsbärstomater. Kokt färskpotatis.


Söndagsstek på fransyska, med skysås (med lite grädde i). Smörstekta vaxbönor, rårörda lingon samt min egenhändigt inlagda gurka. Och så kokt potatis.


Färska korvar från ICA Selection - chorizo och salsiccia. Båda med 90% kötthalt och svenskt kött. Vansinnigt goda! :)
Till det kvarngryn, lite strips, och en sallad på finhackade tomater, persilja och rödlök samt lite piplök från landet. Balsamvinäger, olivolja, honung, flingsalt och peppar som krydda i salladen.

Kycklingsallad, när min vän Kerstin var på besök häromdan och jag bjöd på lunch. Ugnsstekta kycklingfiléer, ruccola, små tomater i olika färger, majs, chornicons, purjolök, fetaost, gurka samt strimlad, stekt bacon ovanpå. Och så en egen dressing på gräddfil, majonnäs, dijonsenap, sambal oelek, tomatpuré, salt och peppar.)



När Kerstin var här hade hon med sig ett fint té från sin butik Bra Saker. Ett te med smak av citron och honung, och givetvis är det Fairtrade. Det ligger just nu överst på min tetopplista :)
Och se bara förpackningen - gjord av palmblad, inget man slänger sen när teet är slut, utan man kan ha annat te i, eller små grejer, eller använda som förpackning om man vill ge bort en liten present, eller...ja, den går att ha till mycket. Och återanvändning gillar vi ju :)




Jag har lagt in gurkor också! Fem stora, fina burkar blev det av två kilo Västeråsgurka. Mitt favvorecept finns HÄR




Och igår var det första skoldagen för min son. Han började åttan, och när han kom hem hade jag bakat rulltårtebakelser så vi kunde sitta och fika och fira skolstarten lite, och prata.
Rulltårtebakelser är verkligen både fiffigt och gott! Vanlig rulltårta är ju enkel som tusan att baka, och så vispar man bara lite grädde och har på. Sen rev jag lite choklad, och tog fram lite bär (blåbär och hallon) från frysen.
Grymt gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar