onsdag 7 augusti 2019

Afghansk mat

Vi hade middagsbesök i somras, av en kille från Afghanistan som var med och målade vårt hus. Vi skulle äta smörgåstårta för att fira Andreas, och jag bjöd såklart in den här killen också och han tackade artigt ja. Men...ah. Man lagar nog ingen smörgåstårta i Afghanistan. Stackarn satt där och fick inte ner en bit...(såklart hade jag sett till att det inte var fläskkött i, men ändå!). Inte så konstigt egentligen. Jag personligen älskar ju smörgåstårta - men rent objektivt, hur konstigt är det egentligen inte att blanda precis allt på en macka?
Vi pratade lite om vad man äter i Afghanistan, men vad skulle han, 19 år och kommit hit för några år sen och förmodligen då inte lagat nån mat i sitt hemland innan han kom hit. Så han hade ju inte nån superkoll, mer än "ris...kyckling..och sådär..".

Och då blev jag nyfiken på vad man egentligen äter i Afghanistan! Så jag googlade, och hittade bl a en blogg med afghansk mat. Och där hittade jag den här potatisgrytan som jag tänkt laga sen dess (över en månad nu). Först idag blev det av!
Jag följde inte receptet så bra, det fanns förresten inte ens nåt recept med mått och så utan bara vilka ingredienser som skulle i, i princip. Så då får man improvisera!
Såhär gjorde jag:

Först en tomatsås. Jag hackade två gula lökar och en stor vitlöksklyfta, och fräste i olivolja. När det blivit blankt och fint så hällde jag på ett par matskedar gurkmeja, och två burkar krossade tomater. Rörde runt, och så kryddade jag med ett par matskedar paprikapulver, nån matsked svartpeppar och så salt så det smakade bra. Jag hade även i en gnutta socker även om inte det stod med i receptet.
Sen hackade jag i en näve färsk koriander, och lät grytan sjuda medan jag tvättade och klyftade potatisar som jag sen stekte i olja i en stor stekpanna tills de fick lite färg. Salt på, och så hällde jag över tomatsåsen, blandade runt och lät puttra ett tag tills potatisen var mjuk.
Mer färsk koriander på vid servering! 








Det här kan man äta som det är, eller så kan man ju ha t ex kyckling till som jag hade idag (stekte kycklingfiléer i ugnen, med salt, svartpeppar och koriander). 




Det blev himlans gott. Säkert inte alls som i Afghanistan, men med inspiration därifrån. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar