måndag 12 augusti 2019

En lätt middag samt en kanelbullesockerkaka

Sockerkakor är ju så smidigt att baka. Typ ALLA gillar sockerkaka, och dessutom går den ju att variera hur mycket som helst!

Jag har bakat kanelbullesockerkaka några gånger förut, och idag gjorde jag det igen. Receptet idag tog jag från Lindas bakskola, och det är såhär:


KANELBULLESOCKERKAKA

2 dl strösocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
100 g smält smör
2 dl mjölk

Fyllning:
2 tsk kanel

3%4 dl socker

Jag började med att smälta smöret i en kastrull. Jag tog ca en matsked extra smör för att kunna smörja formen. Jag satte även på ugnen på 175 grader (jag har inte varmluftsugn).

Vispa socker och ägg pösigt i en bunke. Jag använde elvispen.
Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl. Rör ner det i bunken, tillsammans med smöret och mjölken. Vispa inte mer, utan vänd ner alltihop försiktigt med en slickepott.

Blanda fyllningen i ett litet glas.

Häll en tredjedel av smeten i den smorda och bröade formen (jag hade inget ströbröd hemma så jag tog vanligt vetemjöl, går finfint!). Strö över en tredjedel av sockrer/kanel-blandningen. På med hälften av det som återstår av smeten, och så strö på socker/kanel igen. Och så på med sista smeten och så socker och kanel överst.
Grädda nederst i ugnen i ca 40-45 minuter (kolla med en sticka när det börjar närma sig).

Bilderna i receptet jag följde visade en finfin sockerkaka där fyllningen var spridd över hela. Min blev bitvis ihopklumpad i mitten av kakan - men det var supergott! Det gav ännu mer kanelbullefeeling tyckte jag :).





Till middag lagade jag lax- och linsbiffar tillsammans med en fräsch mangosalsa.
Laxbiffarna är enkla - 4-500 gram lax (jag använde chumlax som jag skrivit om förut, som inte är en lax egentligen men som smakar ungefär så) körs i en matberedare. Blanda med ca 3-4 dl kokta röda linser, avsvalnade (mängden är när de är kokta alltså), samt 4 ägg. Salta och peppra, och stek sedan små biffar i en helt panna med olivolja. Smeten blir ganska lös, men det är bara att klicka ut biffar med en matsked och forma till direkt i pannan så går det finfint. Låt biffen stanna ordentligt på undersidan innan du ger dig på att vända. 

Mangosalsan gör du av 400 g tärnad mango (jag använde fryst, men tinad), ett par rödlökar (hackade), 1-2 röda paprikor (också hackade), saften av en lime samt en liten näve hackad färsk koriander. Salt och peppar på, och så röra om ordentligt.

Ja, så enkelt kan det vara! Det blev en del biffar kvar och dem tar Andreas med sig som matlåda imorgon, men då äter han dem som fiskburgare :). 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar