söndag 18 augusti 2019

En väldigt fin helg

Klockan är inte ens sex på söndagskvällen och här sitter jag, färdigduschad för kvällen och med nattsärken på :). Kanske fixar jag det sista i köket om en stund, men i övrigt tänker jag inte göra nåt vettigt alls mer för den här helgen.
Inte så att jag har gjort supermycket supervettigt hela helgen - men skönt att ta kväll lite tidigt!
Det gjorde vi igår kväll också, förresten. Under dagen hade vi varit på auktion i en bygdegård här i närheten. En rar men lite märklig auktion.
För det första var det inte så värst mycket grejer de hade. Inte så som jag är van vid när det är auktion. Men mängden grejer spelar ju ingen roll, det som räknas är ju om det är nåt en vill ha!
Och kanske var det inte så mycket sånt vid första anblicken. Men vi tänkte att äsch, vi äter väl en varmkorv och väntar lite och kollar början i alla fall. Och det slutade med att jag hade köpt en låda med fint gammalt porslin. Det var inte allt jag ville ha däri, men för sammanlagt 40 pix fick jag i alla fall bland annat en superfin stor porslinskanna att ha som vas, lite skålar av Rörstrands Gröna Anna, plus lite annat smått och gott. Resten, ja sånt som är helt och så förstås, kör vi till Röda Korsets secondhandbutik i veckan.
Sen drog vi rätt hastigt därifrån av olika orsaker som innefattar folks lite dåliga personliga hygien, nog sagt om det. Inte som att vi är superpetiga med hur andra gör, men ibland går det överstyr...*rys*


I alla fall, jag lagade till en finfin gryta sen framåt kvällen - med finaste nötköttet, bacon, kantareller, rödvin, vitlök, schalottenlök och lite sånt. Vid halv åtta  hade vi ätit upp och skulle bara vila lite efter middagen. Ja, sen vaknade jag strax innan tio på kvällen och Andreas låg där och sov han med, så jag väckte honom och sa att vi nog får gå upp eller lägga oss för natten.
Så som två gamlingar bestämde vi oss för att sova för natten. Vi gick alltså och la oss vid halv åtta, det tog kanske tio minuter att göra det som måste göras innan vi kunde sova, och sen sov vi lika fort igen. Och i morse vaknade jag strax efter sex, och Andreas inte förrän vid halv nio. Tretton timmars sömn fick han! Det kan han behöva...

Idag åkte vi till Granngården och tjackade nät för att skydda mina odlingar från hönsen. Sen har jag mest grejat i köket, för idag åt vi nåt så vansinnigt gott - men inte världens mest lättlagade. En indisk butter chicken kräver sin tid. Det är några turer och en får slita lite, men det var det värt! Jag bakade till och med naanbröd.

NAANBRÖD

50 jäst
3 dl vatten, knappt fingervarmt
1 tsk salt
2 msk rapsolja
2 tsk honung
1 ägg
8-9 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt, rapsolja, honung och ägg. Rör runt så att allt blandar sig ordentligt.
Tillsätt mjölet, men ta det lugnt på slutet så att det inte blir för mycket. Knåda snabbt ihop till en deg, låt jäsa i bunken under bakduk i ca en timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i tio delar. Degen ska såklart inte vara rinnig, men ganska kladdig. Använd mjöl för att kunna rulla varje del till en boll, som du sen (med hjälp av mycket mjöl och en kavel) kavlar ut till rundlar, ca 15 cm i diameter.
Värm en gjutjärnsstekpanna riktigt het på spisen. Grädda bröden ett par minuter på varje sida, så de får fin färg. Lägg i en handduk för att svalna. 

Vid servering kan du värma bröden lite i mikron om de blivit kalla. Pensla sen gärna med smält smör med pressad vitlök i, och om du vill kan du strö över några flingor flingsalt.


Butter chicken gör jag såhär:



INDISK BUTTER CHICKEN 4-6 portioner


1 kg kycklingfiléer

Marinad:
2 dl turkisk yoghurt
1 msk gurkmeja
2 msk garam masala
2 msk kummin
1 tsk salt
saften av en lime
2 msk paprikapulver

Sås:
2 gula lökar
2 röda chili
1 bit ingefära (ungefär stor som en pingisboll eller lite mindre)
3 vitlöksklyftor
3 tomater
1-2 tsk kardemumma
2 kanelstänger
1 msk kummin
75 g smör
1 msk tomatpuré

½ tsk chiliflakes
salt
1 tsk socker
1½ + 1 dl vatten
1½ dl grädde


Rör ihop marinaden. Pensla lite i en ugnsform och lägg kycklingen på. Pensla på resten av marinaden på dem. Täck med ugnsfolie och ställ i kylen över natten, eller minst 8 timmar.
Nästa dag ställer du formen (utan folien) i ugnen på 225 grader i 35 minuter ungefär. 


Hacka grönsakerna till såsen. Smält smöret i en stor gryta. Fräs löken, vitlöken och kryddorna en stund. Tillsätt ingefära och chili (hackat, båda två). Låt dem få färg och bli mjuka.
Hacka tomaterna i tärningar och tillsätt dem i grytan. Låt stå och sjuda under omrörning i några minuter. Behövs det så tillsätt mer smör, det ska vara rätt kladdigt.
När tomaterna är mjuka, tillsätter du 1 dl vatten och låter puttra ett par minuter till.

Plocka bort kanelstängerna och häll röran i en bunke med höga kanter. Mixa med en stavmixer till en puré, och sila purén sen genom en sil ner i grytan igen.
Tillsätt tomatpuré, chiliflakes, salt, socker och vatten. Rör om och koka upp och låt puttra ca 10 minuter.

Sen lägger du i den färdigstekta kycklingen i såsen i grytan. Lägg på ett lock och låt puttra i 30 minuter till.
Häll i grädden och rör om lite, och låt puttra i ytterligare 10 minuter.
Jag serverade det hela med basmatiris som jag rört i nån matsked hel kummin i, samt några små rara paprikor som jag stekt på i olja i en het panna. Och så lite koriander på det hela. Jo, jag hade lite alfalfagroddar plus lite gräslök på tallriken också. Och naanbrödet.





Vi har grejat lite i trädgården också i helgen. Och bara tagit det lugnt och stillsamt.
Och vi har haft mycket tid med varandra. Det är ett under att få leva med sin allra bästa vän... <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar