lördag 10 augusti 2019

Kantarellsoppa

Jag har aldrig lagat kantarellsoppa förut. Det har liksom inte blivit så.
Men idag blev det så!
Jag hade ju kantareller i frysen, och jag googlade runt efter lite recept. Många var lika varandra, många skilde sig på flera sätt - och till slut gjorde jag en egen variant. Det blir bäst så :).

KANTARELLSOPPA


3-4 dl förvällda kantareller (mängden är alltså efter att de är förvällda)
3-4 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
2-3 dl vitt vin
2½ dl kantarellfond
2½ dl kycklingfond (båda fonderna ska givetvis vara utspädda)
färsk timjan
3 dl grädde

Hacka schalottenlök och vitlök fint. Fräs i en rejäl klick smör tillsammans med kantarellerna, tills löken är genomskinlig (det behöver inte ta färg). Jo förresten, ta undan några kantareller för att toppa soppan med vid servering!

Häll på vinet och låt koka in.

Häll på fonden, hacka lite färsk timjan och ha i. Låt koka i några minuter.
Mixa soppan med en mixerstav. Ställ tillbaka på plattan och häll på grädden. Rör om och låt puttra i någon minut. Smaka av.

Toppa soppan med de sparade kantarellerna (frästa i smör), samt några timjankvistar.

Servera gärna med en god osttoast. Jag tog ett italienskt surdegsbröd som jag skivade och toppade med riven ost (en päronost från Falbygdens mejeri som jag hade kvar i kylskåpet, men man tar den ost man gillar och har!). På med lite hackad timjan och lite flingsalt, och så in i ugnen på 225 grader, ganska högt upp i ugnen så osten smälter och brödet blir knaprigt i kanterna.

Vitt vin var gott till! Men alltså, ett glas iskall mjölk hade inte heller varit fel...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar