söndag 25 augusti 2019

En äppeldag

Igår tog vi färdtjänst till Skövde för att besöka Pinchos. En kul utflykt! God mat och dryck, raraste sällskapet, och så kom vi hem redan vid halv nio :). Då var jag så trött så jag duschade och gick och la mig för att spela wordfeud och läsa bok. Perfekt utekväll för min smak!

Den här helgen har ju sommaren kommit tillbaka på återbesök. Idag tog vi tillvara äpplena som börjar rasa ner från träden i trädgården. Andreas plockade korgen full medan jag var inne och förberedde kvällens middag. 








Sen fick min älskade äppelsvarv jobba! Den skalade, kärnade ur och skivade äpplena (ok, jag fick veva lite då..), och jag frös in äppelskivor för vinterns äppelbakverk. 




Och så bakade jag en äppelkaka. Vill du variera dig från smulpajen och testa en väldigt saftig äppelkaka som dessutom är lättbakad, så testa den här!

SAFTIG ÄPPELKAKA

8-10 små äpplen
½ dl strösocker
1 msk kanel
1 msk kardemumma

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Blanda med socker, kanel och kardemumma i en skål. Ställ åt sidan medan du gör smeten:

175 g smör

4 dl strösocker
3 ägg (jag tog fyra små)
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader och klä en ugnsform som är ungefär 25*30 cm, med bakplåtspapper. Tärna smöret och kör i mikron i kanske 10-15 sekunder, bara så det mjuknar lite (men det ska inte smälta). Vispa ihop smöret med sockret, med elvisp. Vispa ner äggen och mjölken.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker separat, blanda sen ner det i smeten. Vänd ner med en slickepott, vispa inte. Blanda bara precis så att allt har blandats till en jämn smet.

Häll smeten i den bakplåtspappersklädda formen, och strö över äpplena över hela. Tryck ev. ner dem sen lätt med handen.
Grädda nederst i ugnen i ca 35 minuter. Känn med en sticka så kakan är klar. Låt svalna lite innan du serverar, med förslagsvis vaniljsås.

Min händige, bättre hälft höll på och klippte gräset men tog en paus för äppelkakefika :).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar