måndag 19 augusti 2019

Sensommarblomster

Än är det sommar kvar, säger mor. Som jag brukar säga.
Sensommaren är en favorit för mig. Eller ja - ALLA årstider är nog favoriter för mig, utom vintern :).
Men nu är det ju så himla skön luft. Man kan andas! Känns som att det är typ tio gånger mer syre i luften än under den varmaste delen av sommaren.
Vi satt ute nyss och andades lite kvällsluft. Och så tog jag bilder på fina blommor som finns. 



Fuchsian som jag fick av min vän Annsofie i midsomras. Då blommade den så fint, och efter ett tag hade den blommat över. Och nu blommar den igen. 


"Kryssbollen" köpte jag på ICA av alla ställen. Den är så himla stor och frodig! Och färgen....älskarn!


Även misslyckade odlingar kan vara fina, men på ett annat vis än vad det var tänkt :)
De två bakre, i vita hinkar, är djungelgurkor. De hade nog behövt ett växthus för att frodas. Men de är lite fina ändå tycker jag, så de får pryda mitt fina gula utebord.
I terracottakrukan längst fram är det snäckböna. Jag hade stora förhoppningar för mina snäckbönor. Det var en smärre vetenskap att ens få fröna att gro. Och så blev det inte mer än såhär... Den skulle egentligen också blivit stor och frodig och full med superfina snäckliknande blommor - men icke! Jag tror att det var trädgårdsmästarinnan som var lite sen i vändningarna med sådden ;) Men nästa år ska snäckbönan få en ny chans!



Ååååh...ringblommor! Jag älskar ringblommor! Ändå har jag nog knappt ett enda år sått några. Inte förrän i år. Och nu gör de mig så glada med sina fina, sensomriga färger!


Jordärtskockor! Jag fick utsäde av min lillasyster i våras. Sent omsider kom de i jorden och jag tänkte, "Det blir väl vad det blir..".
Och det blev mer än jag kunde hoppats på! Nu är de nog över två meter höga och har börjat blomma sådär fint. Bilden tog jag stående på tå, med kameran så högt upp över huvudet som mina Jan Guillou-korta armar tillät.
Nu får vi hoppas att det blir mycket jordärtskockor också - men det vet vi ju först till sena hösten :).


En liten trädgårdsbild bara. 


Och så den vildaste och vackraste av blommor - min Bröli <3 Se hans lilla pärlvita leende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar