torsdag 19 mars 2015

En lunch gul som vårsolen

Jag var sugen på att koka päronkräm. Åh, mjuk och len päronkräm med mjölk.... Okok, inte den näringsrikaste lunchen kanske (eller i o f s, inte SÅ dåligt heller..), men ack så god.

Men huset hade inga päron kvar att erbjuda, konstaterade jag när jag tittade i fruktskålen. Två bananer och en stor apelsin låg det där.
Och då kom jag att tänka på - det måste ju gå att göra apelsinkräm? Tänk så friskt och gott, tänkte jag :).
Och så gjorde jag det.

APELSINKRÄM (1 portion)

1 stor apelsin
½ dl vatten
½ tsk vaniljsocker
lite sötningsmedel
en skvätt pressad citron
1 tsk potatismjöl 


Skär bort skalet på apelsinen med en vass kniv, så du blir av med allt det vita. Det är kladdigt, men det gör inget (det finns ju vatten och tvål sen :)). Hacka apelsinen i små bitar.
Lägg i en kastrull, tillsätt vatten, vaniljsocker, sötningsmedel (eller socker om du nu vill ha det istället), och så en skvätt citron. Koka upp. Rör ner potatismjölet i lite kallt vatten och häll det i kastrullen under omrörning. Så fort det kokar upp igen, ta av kastrullen från plattan.

Ät genast med kall mjölk!

Det här var ett lyckat experiment, det lär jag göra många gånger igen! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar