måndag 16 mars 2015

Ett litet silvrigt paket

Ska man laga fisk så blir det väldigt gott i foliepaket! Dessutom är det käckt eftersom var och en kan göra sitt eget paket och på så vis blir det efter varje persons smak.
Som sonen, t ex - för ett år sen hade han inte ätit fisk såhär överhuvudtaget! Fiskpinnar var det enda i fiskväg som han åt.
Men han mognar ju, han med :). Och hans smaklökar likaså. Så idag hade han i sitt paket:


- Potatisskivor (förkokta i ca 5 minuter)
- Torskfilé
- Riven ost
- Chiliflakes
- Vitlökssmör
- Salt och peppar


Och han åt med god aptit! Det glädjer ett mammahjärta som i snart 14 år sett sitt lilla barn livnära sig på typ makaroner och köttbullar. Så att han skippade grönsaker och så, det såg jag mellan fingrarna på.

Men själv gillar jag ju grönsaker, så i mitt paket hade jag


- Laxfilé
- Potatisskivor
- Tomatklyftor
- Rödlök
- Purjolök
- Gröna ärtor
- Haricot verts
- Färska champinjoner

- Pressad citron (plus att jag la den urpressade klyftan i paketet också)
- Massor av färsk dill och gräslök
- Flingsalt, grovmalen svartpeppar
- Vitlökssmör





Och så slår man ihop paketet, lägger i en form, och så in i ugnen - 225 grader i kanske 20-30 minuter? Öppna efter 20 minuter och känn på fisken om den är färdig.

Vid serveringen hade jag på räkor och även lite kall sås till (majonnäs, gräddfil, bostongurka, tomatpuré, salt och peppar). Och så en fräsch citronklyfta och en liten lika fräsch dillkvist!
Och JÄDRAR så gott det blev! :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar