fredag 13 mars 2015

Ett fynd, och lite revival med ny twist

Ja, vi kan väl börja med det där med revival.
Idag var nämligen tanken att jag skulle laga helstekt fläskytterfilé i ugn, och servera tillsammans med råstekt potatis, rödvinssås, bearnaisesås samt sallad.

Och planera går ju bra. Men sen blir det ibland inte som man tänkt sig, allra minst när man har en hjärna som lever sitt eget liv. När vi var på Granngården började jag känna som att allt var lite snett (alltså, världen var sned, jag fick luta huvet åt höger så såg det normalt ut :)). Och att allting gick i slowmotion på nåt konstigt vis.
Och lite orolig blir jag ju, det skulle INTE sitta fint med en stroke till nu plötsligt.
Men jag tog det lite lugnt, och efter nån timme eller två var jag som vanligt igen :). Det kan ju ha varit trötthet, eller stress (vad jag nu kan ha stressat över, det minns jag inte).

Skitsamma, hem kom vi i alla fall, men när vi var på Willys så kände jag att nån vidare matlagning lär det inte bli ikväll.
Istället fick vi syn på några fantastiskt vackra lantbröd, sånt där bakeoffbröd ni vet. Och jodå, det ÄR ok att fuska ibland, det är ju det jag säger :).
Så hastigt och lustigt bestämde vi oss för varma mackor istället. Med det vackra lantbrödet som grund.

På mina hade jag
1. Skinka, tomat, rödlök, champinjoner, Kvibille gräddädel, och så vanlig Gäseneost på. Och lite oregano.
2. Skivor av ugnsstekt kycklingfilé, bladspenat, purjolök, Kvibille gräddädel, och så lite lite flingsalt.

Och se, en middag blev det, och gott var det, och mätta blev vi :)
"Revivalen" bestod i att använda just den här typen av bröd. När jag var liten gjorde vi alltid varma mackor på typ barkis - alltså också ljus limpa.
Nuförtin brukar jag göra på rostbröd, och det är ju gott. Men det blir lite mer robust med den här typen av bröd!

Och den nya twisten, det var det där med kyckling och spenat på. Det hade vi aldrig nånsin när jag var liten. Men det är gott! Testa!





Och fyndet då? Jo, jag var med på en fb-sida (köp- och säljsida) och budade på en väldans fin liten fåtölj. Röd plysch....
Och jag vann budgivningen! :) 350 kronor betalade jag - och en femtilapp extra för att få den hemkörd också. Säg mig - vad får man för fåtölj för 350 kronor på IKEA? Inte en sån här fin i alla fall: 





I toppskick och allt :). Den ska stå uppe på mitt rum, mitt lilla pysselrum som jag ska ställa i ordning. Perfekt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar