tisdag 31 mars 2015

Loppisfynd. Och påskvecka!

I lördags gjorde jag något väldigt roligt - jag och en kär vän åkte iväg på loppisrunda!
Eller ok, det blev inte jättemånga loppisar men det blev lite annat också. Så en...runda?

Först drog vi iväg till Kyrkornas Second hand i Mariestad.
Jag gillar den butiken, grejerna är fräscha och väl genomkollade. Priserna är oftast rimliga (utom ibland, när man undrar från vilken planet personen som satte priset är från egentligen... :D).

Där hittade jag nåt som jag egentligen inte alls behöver - tekoppar! Men de var så fina så jag kunde ju inte låta bli. Jag är lite svag för det där blåvita, eller blå-naturvita. Tre koppar med fat, 30,-. Det kan man väl inte bara lämna där? 






Sen åkte vi till torget. Det var ju torgdag, och jag ville köpa blommor att göra lite påskigt med ute på trappan.
Jag minns första påsken i torpet i skogen där jag och barnen bodde innan vi flyttade hit.
Jag ville så gärna göra påskfint utomhus, men kassan var minst sagt skral.
Men bättre brödlös än rådlös, tänkte jag. Och så åkte jag och köpte nån enstaka liten minipåsklilja i kruka, och så gick jag och barnen ut i skogen och letade reda på fint naturmaterial. Pinnar, stenar, barkbitar, björk- och videkvistar...
Sen gjorde vi jättefint på trappan. Så fint har jag nog aldrig haft nån gång vare sig förr eller senare.
Typ en tjuga kostade det...

I lördags köpte jag blommor för betydligt mer än en tjuga (även om det inte är så värstans dyrt att köpa penséer och ett par minipåskliljor). Jag har inte riktigt haft orken att gå ute i skogen och leta efter fint naturmaterial. Men de blev rätt fina ändå idag när jag gjorde i ordning ett par lådor samt en korg på väggen!









Efter torget åkte vi ut till Boterstena loppis. Ett ganska nystartat loppis, men väldigt fint! Och tjejen som har det är jätterar och trevlig, och hela miljön är väldigt fin.
Och fynd, det gjorde jag där med! Jag köpte en fin stol som nog var ny, men som såg gammal ut, i obehandlat trä. Den fick Andreas för att sitta på när han sitter vid datorn. Hans gamla pinnstol håller på att bli kaffeved.
Jag köpte även två jättefina grejer - en liten spade, gammal och sliten men så himla söt! Den måste vara gjord för ett barn för länge sen. Sliten och fin, och den kommer att göra sig så fint i nån rabatt i sommar - kanske med nån klätterväxt klättrande uppför skaftet.
Och så hittade jag en fin ampel i zink. Den ska jag nog spika upp på väggen med nån gammal fin, rostig spik.
Jo, och så köpte jag även en liten fågel i trä åt Andreas. Jag minns inte vilken sort det är, men det visste han :).
För allt detta gav jag en hundring! Där snackar vi fynd! :)

Jag har ingen bild på stolen och fågeln, men här är spaden och ampeln: 






Sen åkte vi också och fikade på ett litet ganska nyöppnat fik i stan. Vi satt där länge med vårt te och pratade.
Så himla välbehövligt ibland med såna här dagar! :) Även om jag sen stupade i säng och inte orkade nåt mer så var det så himla mycket värt det. Vi har planerat fler såna här utflyktsdagar, min vän och jag :).
Imorgon ska jag pynta lite påskigt, tänkte jag. För nu är det påskvecka! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar