lördag 21 mars 2015

En makalöst god och vårig soppa




Jag har "alltid" avskytt mixade soppor. Jag har alltid påstått att "jag vill se vad det är i soppan".
Fast ärligt talat har jag inte ens smakat på mixade soppor sen mellanstadiet.
Jag tror att det har att göra med en grej som hände då, på hemkunskapslektionen av alla ställen. Vi hade ibland hemkunskap tillsammans med särskoleeleverna, och vi fick jobba i par med dem. Eftersom de hade sina svårigheter många gånger, så skulle vi göra enkla saker. En gång bakade vi frallor av nåt slag vad jag minns, och så skulle vi ha soppa till - men soppan var såna där pulversoppor.

Jag har nästan alltid varit sådär att ok, man kan inte gilla allt, men det mesta kan jag i alla fall smaka på. Allt som är någorlunda "normalt" i alla fall (t ex sniglar har jag svårt att se att jag nånsin kommer att smaka på, eller ostron....konsistensen!! *iiiiik*).
Så jag tog för mig av soppan, minns inte om det var typ sparrissoppa eller vad det var. Och jag smakade en sked....och höll på att spy rakt ut! För det var ungefär det smakade. Spya. Inte så gott.

Men som den väluppfostrade flicka jag är/var, så försökte jag hålla god min. Vilket inte lyckades så bra, antar jag, eftersom en lärare frågade "Tyckte du inte om det? Vill du inte ha mer?". Och då erkände jag att nä, det var kanske inte så jättegott. Och jag slapp äta upp det.

Men efter det har jag skytt just såna där mixade, släta soppor.

Men för nån vecka sen började Andreas prata om att han skulle vilja testa jordärtskockssoppa. Det var väl inte som att det vattnades i mun och att jag genast rusade ut i köket och kokade en sån soppa (som att vi skulle haft jordärtskockor bara liggande sådär heller... :D).
Men jag lovade att jag skulle testa.
Så idag skred jag till verket. Jag hade spanat runt lite på olika recept, men det är ju det där med recept.....jag inspireras gärna, men följer dem inte.
Så som vanligt hittade jag på ett eget recept. Och som sagt, jag vet inte hur jordärtskockssoppa SKA smaka, eftersom jag aldrig ätit det förut. Men den här soppan blev så sjukt god så jag bara MÅSTE bju hem nån snart så jag kan laga den till förrätt! Dessutom är jag jättesugen på att testa att göra en massa andra släta soppor.


Såhär gjorde jag: 


JORDÄRTSKOCKSSOPPA a la Lantlollan

250 g skalade jordärtskockor
200 g skalad potatis
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor (små, eller en stor)
5 dl hönsbuljong
1 dl vitt vin
2 dl grädde
salt, vitpeppar

1 pkt finstrimlad bacon
färsk persilja


Skala jordärtskockor och potatis. Skiva dem tunt.
Finhacka schalottenlökarna och vitlöken. Fräs i olja i en gryta, så de blir blanka men inte så de får färg.
Lägg i jordärtskockor och potatis, rör om, låt fräsa nån minut eller två.
Häll på buljong och vin, och låt koka under lock på låg värme tills jordärtskocka och potatis är mjuka.
Mixa slätt med en mixerstav direkt i grytan (kanske inte så käckt om det är en teflongryta eller så, jag hade en gjutjärnsgryta). Häll i grädden, värm upp soppan igen och smaka av med salt och vitpeppar.

Medan soppan har kokat har du också stekt på baconet så det är knaperstekt, och låtit rinna av på ett papper.
Servera med baconet och med persilja, och gärna en ostsmörgås med lite persilja på toppen. Ett glas av samma vita vin som man haft i soppan, smakar fint till :).

Den här soppan blev magiskt god!! Kanske ett tips såhär inför påsk? En förrätt till påskmiddagen?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar