tisdag 31 mars 2015

En kycklinggryta med sting

Idag läste jag på matsedeln: "Sambalkyckling, ris, sallad".

Jag har ju gjort sambalkyckling tidigare, men hur jag tänkte när jag skrev matsedeln tänkte jag inte. För då gjorde jag utan någon sås till, och det blir ju lite torrt om man ska ha ris till det...
Men det löste jag genom att hitta på en annan typ av sambalkyckling :). Såhär:

KYCKLINGGRYTA MED STING

4 kycklingfiléer
ca 1 paprika (gärna bitar av olika färger)
1 rödlök
10 cm purjolök (den gröna änden)
2 vitlöksklyftor
1 stjälk selleri
1 burk kokosmjölk
1 dl grädde
2 tsk sambal oelek (eller lite mindre om du inte vill ha så starkt..)
rivet skal + saft från en lime
hackad, färsk basilika
salt, svartpeppar


Skär filéerna i rätt tjocka skivor. Bryn dem hastigt på båda sidor i smör. Lägg undan på en tallrik.
Hacka paprika, lök, purjo, selleri och vitlök. Jag grovhackade, men det gör man som man vill.

Häll i kokosmjölk och grädde, krydda med sambal samt limeskal och -saft, samt den hackade basilikan. Krydda med salt och svartpeppar. Lägg i kycklingbitarna, låt puttra en liten stund.

Servera med ris och sallad!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar