måndag 9 mars 2015

En rispytt i all enkelhet

Måndag.
Men jag har haft en skön helg!

Men det blev lite ensamt idag när dels Andreas drog iväg till jobbet (han var hemma onsdag-fredag från jobbet för han var sjuk), och så är sonen hos sin far, så jag behövde inte gå upp på morgonen ens för att fixa frukost och vinka hejdå. Och så kom han inte hem med skolbussen under eftermiddagen ens, som han brukar även på pappaveckorna, för han hade tydligen studiedag.
Så jo, lite ensamt har det varit! Men jag gillar ensamheten (eftersom jag vet att jag inte är ensam jämt, Andreas kommer ju hem sen :)).
Och vädret har varit fint, så jag satt ute ett bra tag och solade vid söderväggen. Så himla skönt.

Middagen blev rispytt. Jag har skrivit om rispytt förut, men då gjorde jag inte riktigt såhär så jag beskriver även dagens då.

MUSTIG RISPYTT

4 portioner fullkornsris
500 g blandfärs
1 stor gul lök
3 stjälkar av stjälkselleri
½ röd paprika
1 stor morot
10-12 färska champinjoner
10-12 hela sockerärtor
ca 1 dl köttbuljong eller lite fond
1 dl rödvin
ett par stora skvättar japansk soja
salt, peppar


Sätt riset på kokning, fullkornsris har ganska lång koktid så det är lika bra att börja med det.
Hacka lök, stjälkselleri och paprika ganska smått. Riv moroten grovt. Dela sockerärtorna i tre delar, och skiva champinjonerna.
Fräs alla grönsaker i smör i en stor gryta. Tillsätt köttfärsen och låt den brynas.
Häll i buljong/fond samt vinet och sojan. Låt puttra in i grönsakerna och köttfärsen. Salta och peppra, smaka av.

När riset är klart blandar du bara i det, så är det klart :)
Till det här gjorde jag en sallad, och så bjöds det fetaost och en klick creme fraiche toppad med sweetchilisås. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar