lördag 30 maj 2015

Det enkla är ofta det goda

Ofta hör man folk som tycker att matlagning på vardagar är en stor börda. Det tar tid och man ids inte annat än typ värma en lasagne från ICAs frysdisk.

Men god och näringsriktig mat behöver inte vara krånglig! Den behöver inte ta alls lång tid. Och den behöver inte vara dyr heller.

Idag lagade jag en sån där rätt som borde vara enkel även för många som är stressade med matlagningen. Det tar ungefär så lång tid som potatisen tar att koka.
Så man börjar med att sätta potatisen på kokning :). Idag hade vi svensk färskpotatis, det är ju lite standard såhär års.

Sen slantade jag tre chorizos och stekte dem i smör i en stekpanna så de fick färg. Därefter knäckte jag i tre ägg, och så rörde jag om tills äggen stelnade (går på ett par minuter högst). Och så i med hackad gräslök, salt och peppar. Färdigt! Då kan det stå vid sidan av och gotta till sig tills potatisen är klar.
Och under tiden tar man ett paket gräddfil i en skål, och hackar i lite örter av olika slag. Jag tog gräslök, timjan och basilika. Lite salt och peppar, och så rör man om.

Sen är potatisen snart klar, och då äter man! :) Ett par tomater på tallriken, så blir det både vackert och gott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar